26 Kwietnia 2024 08:55:42
Zdjęcia użytkowników
WojtekLKR kolo85
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

patrick_LCH [off] 23-04-2024 07:23
Wiele osób z sentymentu tu dalej zagląda ale się nie udziela Grin jak trafi się kiedyś luźniejszy dzień w pracy to trzeba będzie temat o autach zaktualizować Grin

mirekk123 [off] 22-04-2024 10:57
jeszcze trochę i przywrócimy forum do życia Grin

adiks7 [off] 20-04-2024 21:28
Obecny

mirekk123 [off] 19-04-2024 10:27
Hej tam na dole, hej w tej dolinie ! Niechaj Wam życie miło płynie! Grin

Janko2771 [off] 17-04-2024 07:41
Siemaneczko Smile

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
Renault19.pl » FORUM TECHNICZNE » Wyposażenie elektryczne
 Drukuj temat
[F] Wentylator chłodnicy - usterki 
maestro-nieaktywny
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 09-09-2008 20:01
Awatar


Postów: 11769

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: -

Powrót do tematu FAQ - Układ elektryczny
Powrót do działu Układ elektryczny


Na początek.

W R19 mamy trzy czujniki temperatury.

Stojąc przed autem po lewej stronie w dolocie (dwa przewody) - daje info do sterownika wtrysku.

Stojąc przed autem po prawej w głowicy (dwa przewody) - daje sygnał na wskaźnik w zegarach.

W chłodnicy który tylko i wyłącznie załącza wentylator (dwa przewody).
Ten czujnik nie ma połączenia elektrycznego z żadnym z innych czujników temperatury.

Problemem jest zwykle brak włączania się wentylatora i wysoka temperatura silnika spowodowana tym.

Więc jeszcze raz konkretnie.

Czujnik który włącza wentylator jest wkręcony w chłodnice (zwykle od strony lampy kierowcy gdzieś w połowie chłodnicy na jej brzegu lub po drugiej stronie wkręcony z ukosa również na brzegu). Ma on wtyczkę na dwa przewody (chyba czarny i pomarańcz). Czarny to masa stała, a pomarańczowym płynie masa gdy temperatura osiągnie moment włączenia się wentylatora.
Wentylator ma wtyczkę na dwa przewody. Czerwony to stały plus oraz pomarańczowy, chwile temu wspominany apropo czujnika w chłodnicy.

Reasumując. Wentylator załączy się wtedy i tylko wtedy gdy czujnik w chłodnicy osiągnie temp odpowiednią (temp pracy) i przepuści mase z czarnego przewodu na pomarańczowy który idzie do wentylatora - i wentylator zaczyna pracować do momentu aż temperatura spadnie do określonej przez czujnik w chłodnicy odcinając mase na śmigło.

W silnikach MPI i tych po 94 roku jest również przekaźnik w czarnej skrzynce z przekaźnikami pod maską na nadkolu kierowcy, należy sprawdzić omomierzem bądź testerem diod czy jest przejście pomiędzy przewodem z czujnika a którymś z przekaźnika. Oczywiście pomijam fakt sprawdzenia przekaźnika jak i samego bezpiecznika (w nogach pasażera lub jeśli są w komorze silnika w owej czarnej skrzynce - w zależności od wersji i roku produkcjiSmile)

Jak łatwo sprawdzić czy to czujnik czy wentylator? Odpinasz kostkę czujnika (przewody czarny i pomarańcz) i zwierasz kawałkiem kabla tą kostkę czyli łączysz przewodem jeden i drugi pin w owej kostce. Jak wentylator kreci to z czujnikiem jest problem. Jeśli wentylator nie kreci to albo nie ma plusa na kostce wentylatora (czerwony przewód), przewód pomarańczowy od czujnika do wentylatora jest przepalony albo wentylator umarł.

Edytowane przez maestro-nieaktywny dnia 22-09-2008 17:05
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 09-09-2008 20:01
Awatar
winia100
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 25-04-2009 17:08
Awatar


Postów: 3

Data rejestracji: 15.04.2009 20:40
Skąd: -

mam takie pytanie?wszystko to sie zgadza ale u mnie nie ma masy na czarnym przewodzie od czujnika temperatury.
 
Radek_0089
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 25-04-2009 17:26
Awatar


Postów: 1316

Data rejestracji: 13.03.2008 22:31
Skąd: -

CZarny to masa w całym r19 i wszystko w tym temacie jest ok.

Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 120000km
 
winia100
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 25-04-2009 18:02
Awatar


Postów: 3

Data rejestracji: 15.04.2009 20:40
Skąd: -

no wlasnie i na tym przewodzie ktory idzie od czujnika temperatury nie ma masy.
 
Krzychup
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 26-04-2009 10:58
Administrator Awatar


Postów: 4472

Data rejestracji: 10.03.2005 22:32
Skąd: wielkopolskie
Poznań

Czujnik podaje masę na wentylator gdy jest za wysoka temperatura.
Czujnik który włącza wentylator jest wkręcony w chłodnice (zwykle od strony lampy kierowcy gdzieś w połowie chłodnicy na jej brzegu lub po drugiej stronie wkręcony z ukosa również na brzegu). Ma on wtyczkę na dwa przewody (chyba czarny i pomarańcz). Czarny to masa stała, a pomarańczowym płynie masa gdy temperatura osiągnie moment włączenia się wentylatora.
Wentylator ma wtyczkę na dwa przewody. Czerwony to stały plus oraz pomarańczowy, chwile temu wspominany apropo czujnika w chłodnicy.

Reasumując. Wentylator załączy się wtedy i tylko wtedy gdy czujnik w chłodnicy osiągnie temp odpowiednią (temp pracy) i przepuści mase z czarnego przewodu na pomarańczowy który idzie do wentylatora - i wentylator zaczyna pracować do momentu aż temperatura spadnie do określonej przez czujnik w chłodnicy odcinając mase na śmigło.


Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
 
winia100
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 26-04-2009 18:39
Awatar


Postów: 3

Data rejestracji: 15.04.2009 20:40
Skąd: -

tak to wiem ale nie mam masy na przewodzie.i takie pytanko czy ten przewod wychodzi ze sterownika bo zaczalem szukac zrudla z kad ten przewod idzie i wlasnie kolo sterownika zakonczyly sie moje poszukiwania


Treść dodana dnia 26-04-2009 18:40:

co moze byc powodem ze nie ma na nim masy?

 
maestro
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 26-04-2009 18:44
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

Najpierw to tutaj zajrzyj

http://www.renaul...it_car.php

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
kaaawa
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 12-04-2010 16:57
Awatar


Postów: 15

Data rejestracji: 24.02.2009 11:24
Skąd: zachodniopomorskie
Barlinek

U mnie jak zwieram kabelkiem te piny na kostce to słychać tylko stuki z okolicy przekaźnika. Wentylator na pewno jest sprawny, bezpieczniki całe. Co jest tego powodem przekaźnik, czy raczej jakiś przewód jest przerwany?

Jest: Mercedes E-class MR`00 W210 320CDI (197KM), Kombi, 470 000km, Avantgarde
Było: Renault Laguna I, Phase I, 1995r., benzyna, F3R 2.0 8v, liftback, 190 000km, RXE
Było: Renault Laguna I, Phase I, 1997r., benzyna, L7X 3.0 V6 24V (2946/190KM), kombi, 250000km, Concorde
Było: Renault 19, Phase I, 1989r., benzyna, F3n-L742 (1721/90KM),hatchback 5d, 208000km, TXE

Moje auto: Renault Laguna I 2.0 8v RXE, benzyna+LPG, 176000km
 
maestro
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 12-04-2010 17:02
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

Przekaźnik/wypalony styk albo przerwany przewód.

Zbadaj na ktorym przewodzie w kostce wentylatora jest cały czas plus. Jego nie ruszamy.

Z kostki czujnika sprawdzamy na ktorym jest masa. Tego tez nie ruszamy.
Drugi przewod czujnika łączymy z drugim (nieplusowym) przewodem w kostce wentylatora. I hasa.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
mati_
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 06-06-2010 22:05
Administrator Awatar


Postów: 3622

Data rejestracji: 22.09.2005 23:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Stojąc przed autem po prawej w głowicy (dwa przewody) - daje sygnał na wskaźnik w zegarach.


Wyjątek silniki C, gdzie ten czujnik jest wkręcony od góry w pompę wody.

Było: Renault 19, Phase II, 1993r., C3J (1390/58KM), sedan, benzyna+lpg

Moje auto: Saab 9-3, 2003r, B207E (1998/150KM), SportSedan, benzyna
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: