29 Marca 2024 10:46:46
Zdjęcia użytkowników
zzubo95 paxel
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj

mirekk123 [off] 02-02-2024 06:45
Ahoj tam na wodzie Grin

Kali [off] 28-01-2024 21:02
Pierwszy w 2024!

gielab0019 [off] 31-12-2023 15:49
Dzień dobry Smile2

solaris [off] 31-12-2023 11:22
tutaj już nie ma grupowiczów

themati93r [off] 27-12-2023 15:25
Witam grupowiczów Smile


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
 Drukuj temat
[F] Problemy z Ogrzewaniem 
ernesto_r19
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 01-01-2008 15:33
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Układ chłodzenia silnika - opis


Jak zapewne wszyscy wiedza każdy silnik by normalnie pracował potrzebuje optymalnej temperatury pracy, która wynosi 90 stopni.
Układ chłodzenia powinien być zalewany płynem z tego względu że posiada właściwości anty korozyjne, które dodatkowo zabezpieczają silnik przed jego degradacja. Nie należy stosować wody. Woda powoduje korozje i w późniejszym czasie przysparza mase problemów użytkownikom. Wystarczy raz zalać układ woda i występują nieodwracalne w skutkach reakcje chemiczna i skorodowanie całego bloku silnika. Zasada działanie układu chłodzenia polega na tym, iż silnik posiada dwa obiegi. Mały i duży.Mały obieg obejmuje silnik i jego osprzęt, czyli nagrzewnice,zbiornik wyrównawczy. Duży obieg zawiera wcześniejsze elementy i dodatkowo do niego dochodzi chłodnica. Rozdziela je termostat. Rola termostatu jest utrzymywanie stałej temperatury pracy silnika. Gdy silnik się zagrzeje termostat otwiera się zestudza płyn w układzie, po czym się zamyka. I tak do czasu, gdy płyn całkowicie się zagrzeje w całym układzie. Wtedy termostat otwiera się całkowicie i po pewnym czasie załącza się wentylator chłodnicy.
Układ chłodzenia jest ciśnieniowy to oznacza ze wytwarza ciśnienie, które jest regulowane zaworem na korku od zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w układzie ciśnieniowym wrze w wyższej temperaturze. dlatego zawsze musi być zakręcony korek. Przy odkręconym korku wentylator się nie załączy a płyn się zagotuje.

Typowe problemy z układem chłodzenia to wycieki płynu. Są one spowodowane różnymi przyczynami. Pękaniem przewodów, poluzowaniem obejm, korozja zaślepek w głowicy czy tez bloku silnika zwane brokami.

Wycieki i ubytki płynu powodują zapowietrzanie się układu. Typowymi objawami zapowietrzania się układu jest skacząca wskazówka na wskaźnikach, napęczniałe przewody, zacinanie się termostatu, rozsadzanie węży układu, zanik ogrzewania.
Nie musi to od razu być pęknięta głowica czy uszczelka pod głowicą.

Sposób sprawdzenia i zlokalizowania wycieku jest prosty. Wystarczy rozłożyć jakąś tekturę czy białą szmatę pod silnikiem i jego osprzętem. Po kilku godzinach w miejscu wycieku zacznie pojawiać się na niej krople. Dokładnie trzeba obejrzeć wszelkie połączenia przewodów a także ich stan. Trzeba wszelkie wycieki lokalizować na zimnym silniku z tego względu, iż rozgrzany powoduje, że płyn zacznie parować, co nam utrudni poszukiwania...
Podstawową rzeczą jest nie stosowanie żadnych środków do uszczelniania układu chłodzenia. Nigdy prze nigdy. Powoduje on zaklejenie nagrzewnicy i chłodnicy układu i może spowodować nam w przyszłości wiele nieprzyjemnych komplikacji.
Gdy podczas jazdy wskazówka stoi na niskim poziomie i nie chce się podnieść, nie oznacza to od razu, że jest popsuty termostat. Przyczyna może tez być błędny sygnał podawany od czujnika temperatury

Jeśli chodzi o odpowietrzenie układu chłodzenia to nie polega on tylko na odkręceniu odpowietrznika tylko trzeba się troszkę pomęczyć z tym.

Edytowane przez Krzychup dnia 10-01-2008 21:41
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 01-01-2008 15:33
Awatar
ernesto_r19
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:24
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Prawidłowe wskazanie temperatury

Prawidłową temperatura powinna być utrzymywana miedzy czerwona a niebieska kreska po samym środku w starym typie tak jak jest pokazane na rysunkach. Wiadomo ze jeśli odłączysz któryś czujnik to będzie zaniżał bo będzie źle zczytywał a jak wymienisz termostat na inny który będzie się otwierał w niższej temperaturze lub wyższej to wskazówka znowu będzie gdzie indziej. Ale to jest różnica minimalna rzędu kilku stopni czego ten zegar Ci nie pokaże

Przykład to samo
faza pierwsza
www.renault19.pl/images/temp_ph1.jpg

faza druga
www.renault19.pl/images/temp_ph2.jpg


prawidłowo !
niebieski : załączenie wentylatora, może być minimalnie wyżej
czerwony - niebieski : optymalna praca silnika, granice 90 stopni w zależności jaki jest założony termostat
zielony : silnik jest nie dogrzewany

UWAGA to są podane przykłady prawidłowego działania układu chłodzenia gdy:
-nie ma żadnych wycieków
-termostat otwiera się prawidłowo nie zacinając się
-wszystkie czujniki temperatury działają poprawnie
-prawidłowo założona wskazówka w zegarach (punkt zerowy)

Edytowane przez Krzychup dnia 22-05-2011 10:51
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
ernesto_r19
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:28
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Odpowietrzenie układu chłodzenia F3N

Zalewasz układ płynem w zbiorniczku wyrównawczym na max. Zanim odpalisz silnik ugniatasz górnym przewodem od chłodnicy tak długo aż płyn przeszastanie wbijać się w układ. Oczywiście ubytki dolewaj.
Zakręć korek od zbiorniczka i uruchom silnik. Cały czas ugniataj górny przewód od chłodnicy i co trochę obserwuj zegar temperatury, jeśli wskazówka zacznie niepokojąco rosnąć natychmiast zgaś silnik.
Jeśli płynu ubędzie ze zbiorniczka odkręć go i dolej ubytki. Od czasu do czasu możesz go przegazować i przytrzymać na około 2000obr/min żeby płyn przegonił bąbelki do zbiorniczka. Nie zapominaj o ugniataniu przewodu górnego. Jeśli silnik się zagrzeje ustąpi termostat i strumień wody będzie skierowany na chłodnice
Możesz sprawdzić to dłonią UWAGA od strony zewnętrznej nie po stronie wentylatora. Jeśli to nie nastąpi i zauważysz ze w zbiorniczku płynu robi się coraz więcej i zaczyna się gotować, zgaś silnik gdyż możesz przegrzać motor i w ten sposób go uszkodzić. W takiej sytuacji nie przerywać ugniatania górnego przewodu. I nie odkręcaj zbiorniczka do czasu aż nie spadnie temperatura (Możesz się poparzyć)

Płyn krąży już po całym obiegu razem z chłodnicą, Wszystko będzie już w porządku, poczekaj aż załączy się wentylator.
Jeśli wszystko przejdzie pomyślnie poczekaj chwilkę aż silnik przestygnie troszkę odkręć zbiorniczek wyrównawczy, dolej ewentualne ubytki płynu. Jedną ręką odkręć odpowietrznik nie do końca i podmuchaj usta/usta w zbiorniczek wyrównawczy aż zacznie ciurkiem lecić płyn z odpowietrznika. Odpowietrznik jest na chłodnicy. Jak otworzysz maskę i staniesz przed samochodem to jest:
- PH1 po prawej stronie chłodnicy na górze taka plastikowa zakręcana śrubka,
- PH2 po lewej stronie chłodnicy na górze taka plastikowa zakręcana śrubka.
W tym samym czasie zakręć go, aby nie pociągnął tamtędy powietrza.

Podczas nagrzewania silnika i dokonywaniu czynności odpowietrzenia należy wyłączyć nawiew wentylacji (w pozycji 0) gdyż silnik wentylatorem nagrzewnicy będzie w ten czas zestugiwany i dłużej się będzie nagrzewał.
Układ powinien być zalany dobrej jakości płynem do układów chłodzenia lub koncentratem zmieszanym z woda destylowana pół/pół

Odpowietrzenie układu chłodzenia F3N sposób drugi

Odkręć odpowietrznik na chłodnicy i zacznij lać płyn. Jeśli przestanie już wchodzić użyj sposobu typu usta usta w zbiorniczek wyrównawczy do czasu aż zacznie wypływać woda odpowietrznikiem na chłodnicy. Dolewaj i dmuchaj cały czas aż przestanie klipać i zacznie lecieć płyn. Następnie zakręć odpowietrznik. Wejdź do samochodu odpal go na 2-4 sekund i zgaś. Zobacz czy bardzo zniknęło ze zbiorniczka ewentualne braki dolej po czym znowu odpal go na 3-4 sekund i zgaś.
Odkręć odpowietrznik na chłodnicy i znowu podmuchaj w zbiorniczek aby zaczął jednostajnie lecieć płyn. Jak zacznie lecieć jednoczenie dokręć odpowietrznik aby nie załapał powietrza.
Zakręć korek od zbiorniczka wyrównawczego i go odpal niech pochodzi ze 2 minutki w miedzy czasie przegazuj go parę razy aby bąbelki ewentualne przepchnął do zbiorniczka. Jeśli zobaczysz ze znowu ubyło płynu zgaś go dolej i odpal na nowo ale już z zakręconym korkiem. Poczekaj aż puści termostat na chłodnice. Zauważysz to bo zacznie parować. Potem aż włączy się wentylator i odpowietrzony układ.
Jak silnik będzie chodził to co trochę zerkaj na zegar czy nie grzeje się za bardzo. Jeśli wskazówka za bardzo podejdzie do góry to będziesz musiał na nowo odpowietrzyć go. Ale dopiero wtedy jak mocno ostygnie.

Edytowane przez Krzychup dnia 13-01-2008 11:32
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
ernesto_r19
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:29
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Wymiana płynu w układzie chłodzenia i termostatu

Sprawdzenie działania termostatu. Z samego rana jak silnik będzie zimny odpal go i niech chodzi do czasu aż włączy się wentylator. Nie włączaj nawiewu ogrzewania bo w ten sposób będziesz go zestudzał.
- Patrz dokładnie jak wędruje wskazówka od temperatury i sprawdzaj w górnej części chłodniczy czy się od razu nie robi ciepła, a jeszcze lepiej możesz wylać trochę wody na chłodnicę.
- Jak odpalisz sprawdzaj po kolei wszystkie przewody czy robią się cieplutkie oczywiście oprócz chłodnicy.

Jeśli układ chodzi prawidłowo wszystkie powinny parzyć dopiero po czasie zobaczysz jak wylana woda paruje z chłodnicy. Jeśli natomiast chłodnica zaczyna się robić ciepła razem z całym układem to znaczy ze masz do wymiany termostat.

Termostat znajduje się w takiej osłonie metalowej po prawej stronie. Idąc ręką od chłodnicy tym górnym przewodem do silnika na samym jego końcu jest metalowa kopułka. I w niej jest termostat przykręcony 3 śrubkami na klucz 10.
www.renault19.pl/forum/attachments/termostat.jpg
Odkręć dolny przewód układu chłodzenia który idzie do chłodnicy lub ewentualnie do pompy wody. Ściągnij go, wcześniej podstaw miskę pod spod aby stary płyn w nią spłynął. Jak przestanie lecieć płyn odkręć korek od zbiorniczka wyrównawczego i z całych sil kilka razy dmuchnij w niego aby powietrzem wypchnąć resztki pozostałe w układzie. Następnie odkręć odpowietrznik znajdujący się na chłodnicy i poczyń to samo co zrobiłeś ze zbiorniczkiem. Po zakończeniu czynności skręć wszelkie węże które odkręciłeś i zalej nowy płyn. Następnie postępuj zgodnie z odpowietrzeniem układu chłodzenia.
Jeśli natomiast jednocześnie musisz wymienić termostat przed zalaniem nowego płynu odkręć jego obudowę. Znajduje się on w metalowej osłonie pod aparatem zapłonowym. Idąc górnym wężem od chłodnicy w stronę silnika. Jest on przykręcony 3 śrubkami na klucz 10. odkręć delikatnie i uważaj aby nie urwać. Jeśli będzie ciężko szło. Pamiętaj ze silnik musi być przestygniemy. Gdy odkręcisz odsuń kopułkę i wyciągnij stary termostat. Załóż nowy - strona otwierająca musi być na chłodnice - po czym skręć ponownie. Delikatnie dociągając każdą z osobna.
Jeśli masz łatwy dostęp do reduktora lub inaczej parownika układu chłodzenia. To możesz odkręcić jeden z przewodów i za jego pomocą spuścić płyn w celu wymiany termostatu.
Odkręć korek od zbiorniczka wyrównawczego. Odkręć jeden z przewodów układu chłodzenia idących do reduktora tak abyś mógł nim manewrować do jakiegoś pojemnika w celu spuszczenia płynu. Gdy ściągniesz przewód włóż go w jakąś butelkę minimum 5 litrów , palcem zatkaj otwór w reduktorze i dmuchaj w zbiorniczek wyrównawczy. Ta sama czynność powtórz odkręcając odpowietrznik na chłodnicy i dmuchnij w niego w celu opróżnienia przewodu z płynu w którym znajduje się termostat. Pouciskaj kilka razy górny przewód od chłodnicy i sprawdź czy jest jeszcze w nim płyn. Jeśli tak powtórz czynność. Następnie przykręć na nowo przewód od reduktora. Następnie wymień termostat, poskręcaj dokładnie i przystąp do odpowietrzania układu.
ernesto_r19 dodał/a następującą grafikę:
termostat.jpg

Edytowane przez Krzychup dnia 08-01-2009 17:26
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
ernesto_r19
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:29
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Wymiana nagrzewnicy i jej identyfikacja

Pierwsza identyfikacja jest czy linki są prawidłowo podłączone do miksera. I czy mikser chodzi prawidłowo. Jeśli tak należy odpalisz silnik i poczekać aż złapie prawidłową temperaturę pracy. Czyli 90 stopni. Należy wentylator ogrzewania ustawić w pozycji 0, temperaturę ustawić na największą i nawiew na strumień kierowcy. Pozamykać wszelkie kratki i pozostawić otwarta tylko na konsoli centralnej. Gdy silnik złapie temperaturę przystaw rękę do nawiewy, przytrzymaj silnik na obrotach około 2000 obr/min.
Włącz nadmuch na 1 lub 2 jeśli poleci zimne powietrze, po chwili cieple i na nowo zimne to znaczy ze jest coś nie tak z układem ogrzewania. Sprawdź pod maska czy przewody idące do nagrzewnicy są gorące jednocześnie.
Jeśli tak (a na 100% tak będzie), to znaczy ze nagrzewnica jest zamulona. Czemu tak się dzieje ponieważ nagrzewnica nie jest w pełni przelotowa i płyn jest dodatkowo zestudzany przez wentylator. Nagrzewnica zapycha się rdzą. Rdza powstaje podczas degradacji bloku który jest wykonany z żeliwa. Opiłki żelaza wędrują po całym układzie i napotykają na swojej drodze nagrzewnice. Opiłek do opiłka i powstaje zator. Blokuje on całkowicie przepływ płynu co powoduje zanik ogrzewania.

Jest niewiele sposobów na zlikwidowanie zatoru lub ich zapobieganie. Podstawowa rzeczą jest stosowanie płynów do układu chłodzenia. Płukanie układu niestety nic nie pomoże. Może jedynie poprawić wypłukując na zewnątrz opiłki które krążą w układzie. Zapchana jest sama nagrzewnica, a pompa wody nie da takiego ciśnienia żeby rozbić zator który powstał podczas wieloletniej eksploatacji.
Należy przepłukać sama nagrzewnice najlepiej dużym ciśnieniem

Wymiana nagrzewnicy.

Moja nagrzewnica, która wyciągnałem z auta ma 27,5cm od miedzianych rurek do plastiku! Ja kupiłem lekko dłuższą, ale tez spokojnie weszła.
[img]http://images22.fotosik.pl/182/89a0f3c3484c21be.jpg[/img] is not a valid Image.

Zdemontuj panel środkowy na skrzyni biegów, jest przykręcony od przodu i po bokach, zdejmij osłonę gumowo-skórzaną z lewarka(na zaczepach) odepnij wtyczki od zapalniczki. Następnie wyciąg panel.
Rozkręć osłony kolumny kierownicy i przełączników od spodu 4 śruby.
Dalej w stronę pedałów masz nast. osłonę. przykręconą dwiema śrubkami, jedna pod regulacją kierownicy. Osłona Ci zejdzie po popuszczeniu dźwigni regulacji kier...
Popuść maglownice od spodu jak zajrzysz będziesz miał 2 śruby 13". Kierownica Ci zejdzie w dół tak wiec nie musisz jej zdejmować.
Wciągnij zegary. Ekstremalna wersja - odepnij linkę prędkościomierza, nie odpinaj i nie wyciągaj zegarów.
Na dole panelu środkowego masz (regulacja ogrzewania na 2 śrubki.
Zdejmij osłonę, po zdjęciu od przodu masz 2 śrubki które 3maja regulacje nawiewami. Wyciągnij ja od spodu odpinając kostkę wentylatora uważając aby nie pozrywać linek, niech sobie wisi.
Jak zajrzysz do środka zobaczysz obudowę maglownicy trzyma je kilka śrubek z przodu (nie wiem dokładnie ile, od 3-5).
W prawym i lewym dolnym rogu deski masz zaślepki, podważ je śrubokrętem i masz 13".
nast. odkręć osłony głośników w podszybiu po 2 śrubki (PH2 osłony głośników są bez śrubek) i tam masz następne dwie 13".
Wyciągnij radio a za nim masz taki plastikowy cycek (przekręć go aż poczujesz ze deska jest luźna - chyba w PH2 tego nie ma! Wersja ekstremalna - Radio ma na tyle długie przewody, że spokojnie można deskę na tyle naciągnąć do góry żeby obrócić o około 45st mieszacz powietrza. To wystarczy żeby wyjąć starą nagrzewnicę i włożyć nową.

Odkręć jedna śrubkę regulacji elekt świateł i wyciąg do środka, wykręć linkę prędkościomierza. - to nie wiem po co... ?

POD MASKA-zdejmij osłonę akumulatora i tą po drugiej stronie. zobaczysz wentylator. wypnij kostkę uważając na radiator żeby go nie wyrwać. odkręć wentylator dwie 10"z prawej i z lewej. Ciężko zejdzie bo mogła uszczelka się zassać.
Spuść płyn w układzie przy chłodnicy na dole i odkręć 2 przewody od nagrzewnicy, powinny być pod serwem ukł. hamulcowego.
OK jak już to zrobisz poproś kogoś o pomoc. niech Ci narzuci deskę w ten sposób abyś ty mógł od spodu od strony kierowcy wysunąć mikser (osłonę nagrzewnicy) przekręć go w prawo, będzie ciężko i ciasno. sama nagrzewnica jest przykręconą dwoma wkrętami i trzymana chyba czterema zaczepami.
wysuń: wywal na śmietnik albo na złom bo trochę miedzi w tym jest. Załóż nowa (NOWA!!!) nagrzewnice. w żadnym przypadku nie kupuj używanej bo nie życzę nikomu rozbierać tego drogi raz. Wersja ekstremalna - spokojnie można deskę na tyle naciągnąć do góry żeby obrócić o około 45st mieszacz powietrza. To wystarczy żeby wyjąć starą nagrzewnicę i włożyć nową.
Zacznij składać. Rozebranie powinno Ci zająć 3-4 h. składanie 4h. jeśli robisz to pierwszy raz..
Ważne!! -deski nie trzeba wyciągać, tylko ja zsunąć w ten sposób abyś dostał się do miksera, wyciągnij kluczyk ze stacyjki żeby go nie ułamać jak w moim przypadku.
Upewnij się ze wszystko dobrze poskręcałeś. zalej płyn. nast. uciskaj przewody układu chłodzenia aż wejdzie minimum 4l. odpal przełącz nagrzewnice na ciepło (nie włączaj dmuchawy) obserwuj temp silnika bo wielce prawdopodobne, że się zapowietrzy

Jeśli tak będzie cały czas ugniataj przewody aż wyczujesz ze wszystkie przewody są cieple. Poczekaj aż puści termostat na chłodnice i najgorsze czy włączy się wentylator. jeśli wszystko ok. wsiadaj i zdejmuj kurtkę bo się można usmażyć. ja to przechodziłem.
3 maj się.
upewnij się czy nic nie cieknie!

Wersja ekstremalna zrobiona przez Stachu78

Płukanie nagrzewnicy


Sytuacja wygląda następująco. Płukanie samego układu niestety nic nie daje. Problem występuje wtedy kiedy opiłki żelaza odrywają się od bloku i wędrują sobie po całym układzie chłodzenia. Na swojej drodze napotykają nagrzewnice i osadzając się w niej. Jeden do drogiego itd itd itd i robi się zator który odcina przepływ płynu Ja poszedłem po rozum do głowy i stwierdziłem ze płukanie całego układu nie wchodzi w grę bo to sama nagrzewnica jest zapchana. Pojechałem do kolegów hutników. Pojechałem na przepompownie która pompuje wodę do chłodzenia pieców hutniczych.
[img]http://images33.fotosik.pl/47/aa85c3f93d8a888dm.jpg[/img] is not a valid Image.
Zdjąłem dwa przewody główne bezpośrednio co idą do nagrzewnicy i podpiąłem w nie dłuższe oddzielne. Oczywiście spuściłem całkowicie płyn wcześniej Przed rozpoczęciem operacji wężem z bieżącą wodo wypłukałem silnik. To znaczy ze wsadziłem węża w zbiorniczek wyrównawczy i woda wymywała opiłki jednocześnie wylatywała razem z nimi przez odkręcone luzem przewody.
Po pewnym czasie stwierdzając ze będzie jej dosyć zacząłem zabierać się za nagrzewnice
[img]http://images23.fotosik.pl/114/2d2f69b1129abefdm.jpg[/img] is not a valid Image.
przymocowałem obejmami. Nagrzewnica się płukała, a ja w tym czasie miałem czas na kawę Wink
[img]http://images32.fotosik.pl/47/372be6665015df1fm.jpg[/img] is not a valid Image.
wróciwszy stwierdziłem, że niestety mało Sad trzeba większe ciśnienie Załączyliśmy wiec droga pompę
[img]http://images31.fotosik.pl/47/91405a55f7a648d5m.jpg[/img] is not a valid Image.
która dawała wystarczające ciśnienie Grin
[img]http://images23.fotosik.pl/114/3a453df0492004cbm.jpg[/img] is not a valid Image.
Nagle poleciało błoto Grin i po chwili czysta woda
[img]http://images28.fotosik.pl/114/809e438432a9f310m.jpg[/img] is not a valid Image.
płukało się jeszcze godzinkę na ciśnieniu dawkowanym przez dwie pompy i stwierdziłem ze wystarczy. Poskręcałem wszystko, zalałem nowy płyn i odpowietrzyłem układ Teraz Grin piec dosłownie jak po wymianie nagrzewnicy.
Polecam i życzę ciepła wszystkim Wink

Edytowane przez Krzychup dnia 11-04-2009 17:39
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
ernesto_r19
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:30
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Płyn chłodniczy w zbiorniczku i jego stan.

Poziom sprawdzamy na zimnym, tak samo jak olej. Po to zaznacza się przedział min i max, aby płynu było na tyle dużo, żeby silnik miał poprawne chłodzenie, a na tyle mało aby podczas rozszerzania cieplnego, zachować odpowiednią poduszkę powietrzną, a tym samym nie przekroczyć dopuszczalnego ciśnienia w układzie - by WoZny

Stan płynu chłodzącego nie powinien przekraczać MAX po rozgrzaniu silnika. - by Maciej R21

Edytowane przez Krzychup dnia 13-01-2008 11:35
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
ernesto_r19
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 13-01-2008 11:30
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

Sposób sprawdzenia i zlokalizowania wycieku


Wystarczy rozłożyć jakąś tekturę czy białą szmatę pod silnikiem i jego osprzętem. Po kilku godzinach w miejscu wycieku zacznie pojawiać się na niej krople. Dokładnie trzeba obejrzeć wszelkie połączenia przewodów a także ich stan. Sprawdź pompę wody czy jej okolice nie są mokre.I wszystkie połączenia przewodów, trójników, obudowę termostatu czy nigdzie nie ma żadnych kropel płynu. Zwróć szczególną uwagę na tylnią część silnika.Czy tam nie ma żadnych kropel lub wycieków. Możliwe ze któryś przewód jest nadpęknięty i gdy układ nabierze ciśnienie rozszerza sie i robi małe kap kap kap. Sprawdź tez chłodnice czy nie ma na niej żadnego wycieku.
Trzeba wszelkie wycieki lokalizować na zimnym silniku z tego względu, iż rozgrzany powoduje, że płyn zacznie parować, co nam utrudni poszukiwania...
Pougniataj przewód górny od chłodnicy i nasłuchuj czy gdzieś nie chlupie płyn. Zazwyczaj chlupie w miejscu gdzie jest wyciek bo łapie tam powietrze. Wzrokowo nie zobaczysz wycieków. Musisz z rana zanim auto odpalisz sprawdzić palcem wszelkie połączenie przewodów układu chłodzenie czy nie ma tam żadnych kropel płynu. Oczywiście proponuje tez zdjęcie obudowy filtru powietrza bo F3N ma tak genialnie poprowadzone przewody ze by tych konstruktorów .... strzelił.

Podstawową rzeczą jest nie stosowanie żadnych środków do uszczelniania układu chłodzenia. Nigdy prze nigdy. Powoduje on zaklejenie nagrzewnicy i chłodnicy układu i może spowodować nam w przyszłości wiele nieprzyjemnych komplikacji.

Edytowane przez ernesto_r19 dnia 05-09-2008 13:57
ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
Krzychup
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 25-01-2008 18:33
Administrator Awatar


Postów: 4472

Data rejestracji: 10.03.2005 22:32
Skąd: wielkopolskie
Poznań

Jeśli by kogoś interesował trójnik, który czasem ulega pęknięciu, to mam jego numer i zdjęcie... Pisze na nim 7705 030 167
Duże otwory mają średnicę 19mm.

[img]http://images34.fotosik.pl/119/e616e56a2b6c94cfm.jpg[/img] is not a valid Image.
Kliknij, a zdjęcie otworzy się w pełnym rozmiarze

Edytowane przez Krzychup dnia 25-01-2008 18:36

Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
 
teodor997
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 26-01-2008 00:09
Awatar


Postów: 6

Data rejestracji: 11.12.2007 16:06
Skąd: -

Witam. Ja odnosnie grzania i wskaznika temperatuty. Jak jade gdzies dluzej to na rozgrzanym silniku wskazowka dochodzi max do tego zielonego (3 kreska), a jak stoje gdzies w korkach albo dluzej nie gasze silnika to dochodzi max do czerwonego (4 kreska). Czy tak ma byc czy cos jest nie tak z moim grzaniem. Czy ma to jakis wplyw na spalanie samochodu. Jak sprawdzic czy wszystko jest wporzo i czy ma sens w okresie zimy zaslaniac od przodu wlot na chlodnice w atrapie.......bo widzialem takie cos w niektorych reniach. Pozdro Smile
 
ernesto_r19
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 26-01-2008 00:21
Awatar


Postów: 1383

Data rejestracji: 22.11.2005 21:47
Skąd: świętokrzyskie
Ostrowiec Świętokrzyski

zaslaniac wlot. Matko to jest Żuk czy Polonez Tam jest takie fanjne urzadzenie jak termostat i on jest dozorca. To jego zxadanie jest utrzymac stala temperature. Przeczytaj uwaznie wszystko co pisze wyzej
Jesli ubywa Ci plyn to nalezy go zlikwidowac
Sposób sprawdzenia i zlokalizowania wycieku
Prawidłowe wskazanie temperatury

nastepnie wymienic termostat i odpowietrzyc uklad chlodzenia

ernesto
Renata F3NL740
GG: 2272791
Pierwsze przykazanie F3N : Będe dbał o szczelny układ chłodzenia

RENAULT 19 1.8 16V to nie jest WILLIAMS !

Moje auto: Audi A8 4.2 ABZ 299KM, benzyna+LPG, 265000km
 
Haziaj
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 26-01-2008 08:58
Awatar


Postów: 560

Data rejestracji: 09.01.2007 21:47
Skąd: warmińsko-mazurskie
Kętrzyn

Przy duzym pedzie mroznego powietrza nawet najsprawniejszy uklad sobie nie poradzi, po prostu chlodzenie bedzie tak duze, ze silnik moze byc niedogrzany, a wtedy objawia sie to wyzszym spalaniem i slabo wydajnym ogrzewaniem. Nawet niektorzy producenci maja w ofercie specjalne oslony przednich atrap na taka wlasnie ewentualnosc.

Średnie spalanie --> images.spritmonitor.de/169874_3.png
R19 Chamade F3N-L740 ( L53B ) z 29 grudnia 1992 r. w wersji RT
Moja pani: Galeria R19

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1992r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), sedan, 210000km
 
Krzychup
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 26-01-2008 10:29
Administrator Awatar


Postów: 4472

Data rejestracji: 10.03.2005 22:32
Skąd: wielkopolskie
Poznań

Słabe grzanie, silnik nie dogrzany w zimie! - zasłanianie chłodnicy na zimę...


Sprawnie działający układ chłodzenia powinien sobie poradzić i nie trzeba zasłaniać chłodnicy na zimę! Dużą rolę odgrywa termostat!
U mnie w zimie czasem wskazówka dochodzi do 4 kreski, po czym spada i zaczyna grzać chłodnica. Po chwili chłodnica jest ciepła, ale nie robi się gorąca, bo znów zamknął ją termostat (płyn z chłodnicy skutecznie ochłodził silnik).
Za chwilę wskazówka znów idzie do 4 kreski i znów opada - otwiera się termostat na chłodnicę. W zimie (przy dobrych mrozach) wskazówka robiła mi nawet 3 takie skoki!

Jeśli masz:
- dobry termostat w odpowiednią stronę założony,
- w zbiorniku wyrównawczym przelewa się płyn na wolnych obrotach powoli, nie ma przerw w przelewaniu,
- dobry korek w zbiorniczku wyrównawczym,
to zasłon chłodnice na próbę.
Przypominam, że PH2 (na pewno F3N) fabrycznie ma zasłoniętą prawą (pasażera) górną stronę chłodnicy przez ten czarny plastik! - dzięki Haziaj. Zasłaniamy tylko tą część chłodnicy, na której nie jest zamontowany wentylator!
W trasie raczej silnik się nie przegrzeje, ale uwaga w mieście! Proszę zwracać większą uwagę na wskaźnik temperatury!

Oczywiście wszystko robicie na własne ryzyko! Przegrzany silnik = uszkodzona uszczelka głowicy = wydatki w remoncie!

Edytowane przez Krzychup dnia 11-04-2009 17:23

Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
 
hanyys
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 01:00
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

Dobra to podłączam sie pod temat bo mi Renata mojej kobitki nie grzeje(rozgrzał bym ją sam ale na okrągło chora przez to parchło).Problemem na pewno nie jest zapowietrzony układ bo jest wszystko si nie przegrzewa sie, temperatura ok, wentylator włącza sie ok,nagrzewnica nówka założona 3 godziny temu.Mam podejrzenie że to może być coś przez instalacje gazową ale nie mam dostępu do dokładnego schematu ukł chłodzenia.A pytanie moje takie jeszcze przy weżach z nagrzewnicy jest tak że wlot i wylot są jakby połączone ze sobą znaczy sie wężę są połączone taką jakby kulką przed samą nagrzewnicą i jest pomiedzy nimi przepływ jakiś omijający nagrzewnicę.Czy możliwe ze przez instalacje gazową za mało cieczy idzie przez nagrzewnice a za duzo przez to obejscie?
THX za odp i infoShock

R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
maestro
#14 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 01:08
Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

musisz zobaczyc gdzie masz wpiety parownik

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
hanyys
#15 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 01:15
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

Shockwydaje mi sie ze jest wpięty pod te węże które idą do zbiorniczka czyli w mały układ chłodzenia ale bliżej silnika,generalnie wszystkie wężę poza tym na chłodnice(dopóki sie termostat nie otworzy) robią sie jednakowo ciepłe stąd mój wniosek zprzez nagrzewnice jest niewystarczający przepływ i zastanawiam sie nad wykopaniem tego połączenia pomiedzy wejsciem a wyjsciem z nagrzewnicy morze to coś pomoże

R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
hanyys
#16 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 18:27
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

Fota1
hanyys dodał/a następującą grafikę:
dscf0021.jpg

R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
hanyys
#17 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 18:29
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

Fota2

R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
hanyys
#18 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 18:30
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

fota 3
hanyys dodał/a następującą grafikę:
dscf0025.jpg

R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
hanyys
#19 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 18:41
Awatar


Postów: 28

Data rejestracji: 04.01.2009 23:20
Skąd: -

Fotka 1 zaznaczone na czerwono i niebiesko wężę z reduktora, nie wiem który zasilanie a który odpływ ale na fotce 2 widać że ten zaznaczony na czerwono idzie do trójnika który wychodzi z bloku,a drugi wąż z tego trójnika idzie do wyrównawczego(ten cienki w górnej części --->przelewowy).Drugi wąż(niebieski) z reduktora idzie do tyłu do bloku bez żadnych tróników itp.Przy przewodach z nagrzewnicy chyba nic nie jest kopane bo idzie z bloku z lewej strony silnika (fotka 3 Nr1 na czerwono)przez nagrzewnice te takie oryginalne łączenie węży przy samej nagrzewnicy(w tej chwili przelot w tym połączeniu jest zaślepiony więc cały przepływ przez nagrzewnice)i z nagrzewnicy dalej do zbiornika wyrównawczego(gruby wąż u dołu).Na niskich obrotach silnikach na 1 biegu nawiewu powietrze jest ciepłe ale dopiero jezeli silnik jest powyzej 1 szej kreski zagrzany,na 2 biegu nawiewu juz lód.Z kolei na obrotach powiedzmy powyżej 4 tysiecy na 1 biegu nawiewu jest tak jak powinno ale na 3 już nie do końca.Temp dostaje ok bo po 2,5km juz mam normalną roboczą temp silnika.Nie gotuje czyli generalnie wsio wygląda OK poza tym ze nie grzejeShockCryAngry2

Edytowane przez hanyys dnia 08-01-2009 18:43
R19 F3N i VW GOLF 3 AAM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 180000km
 
Krzychup
#20 Drukuj posta
Dodany dnia 08-01-2009 19:26
Administrator Awatar


Postów: 4472

Data rejestracji: 10.03.2005 22:32
Skąd: wielkopolskie
Poznań

No przy odpowiednim doborze trojników w zasadzie powinno sie wpinac reduktor tylko rownolegle. Ma to głowne znaczenie w lecie gdyż reduktor dosc znacznie ogranicza przepływ. Przy szeregowym jezeli juz musimy wpieciu, reduktor wpinamy na wyjsciu nagrzewnicy.

1. Sprawdź, czy nagrzewnica rozgrzewa się cała - odkręcasz wentylator i możesz ją dotknąć,
2. odpal auto na benzynie i zobacz czy też leci ci zimne powietrze - parownik nie powinien odbierać dużej ilości ciepła na benzynie;


Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: