26 Kwietnia 2024 12:21:31
Zdjęcia użytkowników
Bot pablo_23
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

patrick_LCH [off] 23-04-2024 07:23
Wiele osób z sentymentu tu dalej zagląda ale się nie udziela Grin jak trafi się kiedyś luźniejszy dzień w pracy to trzeba będzie temat o autach zaktualizować Grin

mirekk123 [off] 22-04-2024 10:57
jeszcze trochę i przywrócimy forum do życia Grin

adiks7 [off] 20-04-2024 21:28
Obecny

mirekk123 [off] 19-04-2024 10:27
Hej tam na dole, hej w tej dolinie ! Niechaj Wam życie miło płynie! Grin

Janko2771 [off] 17-04-2024 07:41
Siemaneczko Smile

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
Renault19.pl » FORUM TECHNICZNE » Wyposażenie elektryczne
 Drukuj temat
[F]Naprawa ogrzewania part 2:D:D Pomocy ! 
maestro
Dodany dnia 17-05-2009 14:30
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

To tak może zacznę od tego, że ta wtyczka z kablami jest identyczna jak instalacja ze słupka środkowego do tylnych drzwi - to tak dla zobrazowania. Mam takie. Wystarczy powpinać odpowiedniego przekroju przewody z ori konektorami i powinno być dobrze. Gorzej z gniazdem na płytce.

Zacznij od czarnej skrzyni.
Sprawdź - chodzi o przekaźniki 1 2 i 5 (bo 3 i 4 już wiesz od czego i sprawdzałeś). Sprawdź czy mają styki jasne czy tez już brudne lub przykopcone. W razie potrzeby wyczyść, wymień przekaźnik. To samo z podstawkami, dokładnie obejrzyj końcówki żeby nie wyglądały tak jak na zdjęciu wyżej. Poruszaj trochę kablami czy Ci w ręce nie zostanie jakiś. Jeśli wszystko gra to sprawdzasz ten duży bezpiecznik (jego podstawkę) czy kable dochodzące do niego i końcówki też są w dobrej kondycji. Jeśli tak jedziemy dalej. Nogi pasażera, bezpieczniki w kabinie. Pierwszy rząd od prawej masz takie dwie śnieżynki. Oba są od klimy. Ważny jest też ten pomiędzy nimi od chłodzenia silnika! Przy klimie jest to ściśle powiązane! Sprawdź ich stan, to samo kable i końcówki no i same bezpieczniki, czy nie są przetopiony tudzież inne dzikie węże. Sprawdź czy za aku (w grodzi od strony już silnika) nie masz wolnych kostek albo jeszcze przekaźników. Robisz z nimi to samo co z tymi w czarnej skrzynce (chyba że są nigdzie nie podpięte).

Nadpalenie to najczęściej słaby styk, przez co tworzy się temperatura no i dzieje się to co widać wyżej.
Pokaż tą płytkę od drugiej strony jak jest ta kostka wlutowana.


Znalazłem schemat z tym dziadostwem.

http://www.fotosi...905f9.html

Jest to element numer 6 na samym dole.
Brak pinu A5 potwierdza moje wątpliwości. Dziwne tylko, że na płytce on jest, a w Twojej kostce i na schemacie go brak. Cóż, widocznie niepotrzebny.

Pomijając nadpalenia kostki...
Jak widać ze schematu
* piny A2 i B1 (dwa grube czarnuchy) idą gdzieś do miejsca masowego (blacha pewnie). Ja bym je dał bezpośrednio do akumulatora jak masz to już wyjęte. Zawsze większa pewność o poprawny powrót prądu.
* piny A1 i B4 (B4 nie widać dokładnie) lecą od panelu sterowania (element 319 - zespół sterowania urządzeniem klimatyzacyjnym) klimą z wnętrza (przy panelu sterowania to przewody A2 i A1), po ich grubości wnioskuje że sterują przekaźnikiem/tranzystorami a on dalej poprzez
** piny A4 i B5 (dwa grube brązowe) leci na wentylator chłodnicy (element 320 - główny wentylator chłodnicy (z urządzeniem klimatyzacyjnym)).

I teraz zaczynają sie schody.
Wentylator jak widać na schemacie ma obok przekaźnik (element 234 - przekaźnik wentylatora chłodnicy).
Przekaźnik posiada styki 85 86 87 i 30. Na 30 podawany jest cały czas plus z bezpieczników 7 i 9 (dwie śnieżynki w nogach pasażera - wartość 30A zielone). Na 86 jest stała masa. Na 85 podawany jest plus PRZED zapłonem (bezpiecznik 18 - nadmuch, 20A żółty, nogi pasażera). Ten sam plus leci też na element 475 - silnik obwodu powietrza obiegowego czyli jak domniemam ten element który steruje klapką w grodzi. To wszystko już przed zapłonem. Jednak przekaźnik o którym mowa była wcześniej ma też sterowanie z tego modułu z tranzystorami - pin B3.
Pozostaje jeden przewód w kostce płytki z tranzystorami. Mianowicie pin B2. Nie jestem pewny ale można sądzić, że jest to tzw. najwyższy bieg klimy (MAX), leci on do panelu sterowania wewnątrz do pinu B5.

To w takim małym skrócie. A jak to powinno działać? Nie wiem. Nie wiem jak są połączone ze sobą tranzystory i przekaźnik bo z tego można by ułożyć jakąś logiczną zasadę działania co się dzieje jeśli to czy tamto a co jeśli tamto i to Wink

Pozostaje Ci sprawdzić czy te wszystkie napięcia i masy się zgadzają. Tak na pierwszy ogień.


Przechodzimy dalej

http://www.fotosi...87ec3.html

Teraz ciekawsza sprawa.
Złącze R34 po lewej stronie.
Przewód D5 leci do komputera wtrysku silnika do pinu 30. Pin A5 na pierwszym schemacie idzie z elementu 690, urządzenia 19. Nie mam pojęcia co to jest. W każdym razie dochodzi on do kostki R34 a potem leci na element 411 - wyłącznik ciśnieniowy urządzenia klimatyzacyjnego. Zasada jego działania jest mi tylko znana z logiki więc nie będę o niej pisał.
Przewód D1 leci na przekaźnik (element 336 - przekaźnik 2. stopnia wentylatora chłodnicy). Jest to czerwony przewód i dochodzi do pinu 1 tegoż przekaźnika. Do pinu 2 dochodzi masa według schematu z alternatora (!?). A potem gdzieś się łączy z blachą. W każdym razie przewód koloru czarnego DO MASY.
Ta sama masa leci na element 411 - wyłącznik ciśnieniowy urządzenia klimatyzacyjnego oraz na element 248 - wyłącznik termiczny ogrzewany cieczą chłodzącą (czujnik w chłodnicy). Ten po zwarciu uruchamia wentylator, który poprzez zamknięcie masą obwodu pobiera plus poprzez element 321 - rezystor wentylatora chłodnicy (z urządzeniem klimatyzacyjnym). W obwodzie jest jeszcze przekaźnik (element 335 - przekaźnik 1. stopnia wentylatora chłodnicy) ale logika musiałaby być sprawdzona na żywo.

Dalsze rozkminianie przez mnie obu schematów jest bezpodstawne gdyż iż ponieważ musiałbym wpaść z miernikiem i posprawdzać i poznajdywać resztę przekaźników, popatrzeć na kolory kabli i ich ułożenie. Ta klima to wcale nie taka straszna Smile Tyle że trzeba mieć na czym testować i sprawdzać.

Pewne jest jedno. Jak zakupie klime to na pewno będzie ona rozgryziona w dużym stopniuWink

EDIT

Podobno to to samo:
http://allegro.pl..._klim.html

http://allegro.pl...egane.html


To jest interesujące:
http://allegro.pl..._gwar.html

Edytowane przez maestro dnia 17-05-2009 15:19
Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 17-05-2009 14:30
Awatar
Zaba
Dodany dnia 17-05-2009 20:10
Awatar


Postów: 589

Data rejestracji: 02.05.2005 23:45
Skąd: śląskie
Rybnik

@maestro: ten element 690 i 19 to chyba jest taka skrzynka luźno położona w podszybiu między akku a puszka nawiewu (pod mechanizmem wycieraczek),

Od dłuższego czasu próbuje rozkminić zasadę działania klimy, która w moim aucie nie działa od czasu jak je kupiłem, i już się tych wszystkich schematów naoglądałem tyle że juz mi się wymieszały. Tak czy inaczej bardzo mnie ciekawi czy sprężarka klimy powinna się załączyć w przypadku gdy układ jest pusty czy może wyłącznik ciśnieniowy 411 ma za zadanie nie opuścić do jej działania bez czynnika chłodzącego.

Renault 19 Sedan 16V '94 F7P
+
Taoyota RAV4 '20
+
Toyota Corolla sedan '19

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), sedan, 177600km
 
maestro
Dodany dnia 17-05-2009 20:12
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

Kompresor nie włączy sie jeśli nie ma czynnika!

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
Zaba
Dodany dnia 17-05-2009 20:17
Awatar


Postów: 589

Data rejestracji: 02.05.2005 23:45
Skąd: śląskie
Rybnik

no to może tylko muszę nabić ! jutro szukam nabijacza Smile szkoda że to stary czynnik (prawdopodobnie) bo mało gdzie to robią Sad

Renault 19 Sedan 16V '94 F7P
+
Taoyota RAV4 '20
+
Toyota Corolla sedan '19

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), sedan, 177600km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 06:38
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

okej maestro dzisiaj bede działał dzieki za tak obszerny opis SmileSmile a to zdjecie od drugiej strony !

[img]http://img268.imageshack.us/img268/8481/img0054j.jpg[/img] is not a valid Image.

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
GROKU
Dodany dnia 18-05-2009 06:58
Awatar


Postów: 176

Data rejestracji: 19.02.2005 23:55
Skąd: -

ober_1990 napisał/a:
okej maestro dzisiaj bede działał dzieki za tak obszerny opis SmileSmile a to zdjecie od drugiej strony !

[img]http://img268.imageshack.us/img268/8481/img0054j.jpg[/img] is not a valid Image.


Ja tu widzę zimne luty !
Popraw luty !

Edytowane przez GROKU dnia 18-05-2009 07:17
Renault 19 rocznik 1995
1700 cm F3N + GAZ BRC AT90E
nadwozie 5d

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 201000km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 14:21
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

luty są wrecz jak to mówie "przejarane",,,

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
Zaba
Dodany dnia 18-05-2009 15:10
Awatar


Postów: 589

Data rejestracji: 02.05.2005 23:45
Skąd: śląskie
Rybnik

byłem dzisiaj u klimaciarza i wiem że układ klimy mam szczelny, dobił mi tylko "setkę" żeby było tego czynnika 8 setek Smile wiem też że jest to układ na nowy czynnik.
No ale niestety klima nie chciała ożyć,jest jakiś problem z elektryką, nie jest to też raczej ten czujnik ciśnieniaw układzie bo go podmienili i dalej nic (aczkolwiek dalu jakiś używany więc nie mam pewności), więc chyba założe swój topik coby tu nie robić OT.

Renault 19 Sedan 16V '94 F7P
+
Taoyota RAV4 '20
+
Toyota Corolla sedan '19

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), sedan, 177600km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 15:20
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

musiałbyś dokładne informacje zawrzeć, no i czy klima działa na najwyzszym biegu lub wcale?

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 15:51
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

czyli u mnie maestro płytka poprowic luty tak ale tylko od kostki ?! a no i te pytanie czy dmuchawa ma sie włączyc jak dajesz zapłon nawet jak masz wyłączone na 0 nawiew?! to mi sie leciutko włącza!

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
Zaba
Dodany dnia 18-05-2009 17:25
Awatar


Postów: 589

Data rejestracji: 02.05.2005 23:45
Skąd: śląskie
Rybnik

nie powinna się włączyć dmuchawa, dopiero po przekręceniu na jedynkę...

Renault 19 Sedan 16V '94 F7P
+
Taoyota RAV4 '20
+
Toyota Corolla sedan '19

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), sedan, 177600km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 17:41
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

zwarcie tranzystora jest objawem pracy dmuchawy.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 20:48
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

czyli te całe uzadzenie do dupy? tak ?! czy moze jeszcze jakas inna przyczyna ?

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 20:54
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

kup te dwa tranzystory jak juz masz to na wierzchu i je wymień tak czy owak.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 22:40
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

chodzi o te dwa takie okrągłe tak ?! a to w sklepie normalnie elekreycznym ?! bez problemu ?! duzy koszt czy groszowe sprawy ?!

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 22:42
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

a czytałeś w FAQu temat o działającej klimie tylko na najwyzszym biegu? Smile wszystko opisane.

około 18-25PLN. elektryk/warsztat bierze 200-> PLN

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 22:49
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

czytałem Smile ale u mnie zwieksza obroty jak daje mocniej i jak włącze pokrętło klimy na opcjie MAX to jeszcze mocniej daje ! moze przez te nadpalone styki gdzies łapie + i włącza sie odrazu Smile dzisiaj nie mialem czasu ale jutro bede pracowal nad tym Smile

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 22:52
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

pamietaj tylko że jak padnie Ci i bedzie tylko na najwyzszym chodzić to bedziesz musiał to rozbierac jeszcze raz. ale jak chodzi to okey. ja bym sobie juz kupił takie tranzystory albo bym chociaz poszukał dostepnosci.

nie podoba mi sie wyglad tej płytki od spodu

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
ober_1990
Dodany dnia 18-05-2009 22:54
Awatar


Postów: 431

Data rejestracji: 07.12.2008 05:06
Skąd: -

Maestro to jest oznaczenie tego tranzystora czy jak ?


Trzeba wymienić tranzystory na MJ11015. Ja wymienilem na BDX66C ale po 30 sekundach padly.

niby dzisiaj poprawiłem luty na płytce ale nie wiem czy cos poprawiło !

MILE WIDZIANE TŁUMACZENIE WSZYTSKIEGO ŁOPATOLOGICZNE

Czerwona Strzała na Białych papudrakach z Klimą (nie nabitąGrin) ABS-ami Grin Pełną Elektryka Smile z czerwono-czarnymi obiciamy na boczkach (narazie)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8i (1794/110KM), hatchback 3d, 200100km
 
maestro
Dodany dnia 18-05-2009 22:56
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

to wada fabryczna. czesto sie wypala. czemu? nie wiem. zbyt wiele czynników.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: