29 Marca 2024 15:19:50
Zdjęcia użytkowników
xmaczugx Mariuszekkk8
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj

mirekk123 [off] 02-02-2024 06:45
Ahoj tam na wodzie Grin

Kali [off] 28-01-2024 21:02
Pierwszy w 2024!

gielab0019 [off] 31-12-2023 15:49
Dzień dobry Smile2

solaris [off] 31-12-2023 11:22
tutaj już nie ma grupowiczów

themati93r [off] 27-12-2023 15:25
Witam grupowiczów Smile


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
Renault19.pl » FORUM TECHNICZNE » Tuning mechaniczny
 Drukuj temat
Odwieczne pytanie Pb 95 czy Pb 98? Co lepsze? 
michor
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 01-10-2009 01:51
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Często pojawiają się takie pytania na forum...

Czas więc obalić kolejny mit że na pb98 R19 "idzie lepiej" lub "drze niesamowicie" Smile


Czym różni się Pb 95 od Pb 98?

Liczba oktanowa - liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Dokładna wartość liczby oktanowej jest równa procentom objętościowym zawartości izooktanu w takiej mieszaninie izooktanu i n-heptanu, która wywołuje identyczną liczbę stuków w silniku testowym jak analizowane paliwo.

Czyli: Pb 95 zachowuje się jak mieszanina 95% izooktanu i n-heptanu (izooktan ma liczbę oktanową równą 100), czyli jest mniej odporna na spalanie stukowe.

Analogicznie pb 98, verva, v-power i inne.

Spalanie stukowe (spalanie detonacyjne) - zjawisko nieprawidłowego, nierównomiernego, wybuchowego spalania paliw w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym, spowodowane przedwczesnym samozapłonem tego paliwa.

Podczas prawidłowego procesu spalania ciśnienie nad tłokiem pod koniec suwu sprężania ma wartość około 10 kg/cm2. Mieszanka paliwowo-powietrzna po suwie sprężania zapala się od iskry świecy i płomień rozprzestrzenia się przez całą komorę spalania ze stałą prędkością około 30-60 m/s. Powstaje duża ilość gazów spalinowych, co powoduje wzrost ciśnienia w komorze do ponad 60 kg/cm2, wywołując odpowiedni ruch tłoka. Pojedynczy akt spalania mieszanki trwa około 0,001 s.

Podczas spalania stukowego w momencie zapłonu iskra zapala mieszankę w okolicy świecy, co powoduje jednocześnie sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Wzrost ciśnienia oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon i gwałtowne spalenie się mieszanki w przeciwległym końcu komory. Proces ma charakter detonacyjnej reakcji łańcuchowej i spalanie następuje nieprawidłowo, z wielokrotnie większą prędkością przekraczającą 1000 m/s. Wywołuje to charakterystyczny stuk.

Główne przyczyny?

1) zbyt wysoki stopień sprężania,
2) za wczesny zapłon,
3) za mała liczba oktanowa paliwa,

Jak widać, wysoka liczba oktanowa jest konieczna jeżeli posiadamy wysoki stopień sprężania w silniku. Tak samo spalanie stukowe może pojawić się jeżeli mamy rozregulowany zapłon (poza nielicznymi przypadkami silników w R19 ten problem nie występuje - zapłon sam się ustawia).
Trzeci przypadek wiąże się z pierwszym. Za mała liczba oktanowa w stosunku do stopnia sprężania.

Co ciekawe, wbrew obiegowej opinii, paliwo 98 ma mniejszą kaloryczność od paliwa 95 (40,3 MJ/kg w benzynie 98 wobec 41 MJ/kg w przypadku benzyny 95)

Co to znaczy dla normalnego zjadacza chleba jeżdżacego R19?

Zatankowanie paliwa 98 do silnika nieprzystosowanego konkretnie do tego paliwa, poza samopoczuciem kierowcy, nic nie zmieni. Może nawet wystąpić spadek w osiągach i zwiększenie spalania.

Żeby wykorzystać w pełni właściwości paliwa 98, czyli większą odporność na spalanie stukowe, należy zmodyfikować stopień sprężania i kąt zapłonu.
Jeżeli silnik nie jest w stanie się do tego przystosować (czytaj: zmienić sobie kąta zapłonu i dawki paliwa), nie odczujemy żadnych korzyści.
Paliwo wysokooktanowe ma zastosowanie w wysilonych silnikach o wysokiej mocy jednostkowej gdzie jest wysoki stopień sprężania.
Np: silniki doładowane, sportowe/usportowione.
W naszych samochodach, proces sprężania oraz spalania paliwa, przebiega na tyle stabilnie że wystarczy im paliwo 95.

Wyjątkiem mogą być paliwa 99+ jak V-power. Jednakże nie jest to związane z liczbą oktanową a jedynie z faktem że do takiej benzyny są stosowane inne dodatki. Głównie związki eteryczne które zawierają dużo tlenu który wspomaga spalanie (coś jak Nitro Smile ) a wysoka liczba oktanowa jest jakby efektem ubocznym tych dodatków.

Najważniejsze w całej sprawie jest to żeby nie mylić kaloryczności paliwa (energii która jest w stanie wytworzyć w procesie spalania) z liczbą oktanową zdefiniowaną wcześniej

W Polsce odpowiednią liczbę oktanową uzyskuje się poprzez dodawanie związków zawierających tlen (takiego balastu) a nie poprzez proces reformingu czyli zmiany łancuchów węglowodorowych. W efekcie skutkuje to spadkiem kaloryczności paliwa - mniej benzyny w benzynie Smile

Inną zupełnie jest kwestia dodatków czyszczących i tym podobnych.

Wniosek w każdym razie jest taki że nie warto w normalnych silnikach lać 98 bo przyrostu osiągów nie będzie. Jedynym silnikiem w którym można by rozważyć lanie takiego paliwa to F7P. Wynika to wprost z jego konstrukcji i osiągania wysokich prędkości obrotowych.

W ramach lektury:
http://secretserv...ntra98.pdf

Edytowane przez michor dnia 01-10-2009 01:59
[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 01-10-2009 01:51
Awatar
9kaczor6
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 01-10-2009 12:31
Awatar


Postów: 933

Data rejestracji: 30.07.2008 10:50
Skąd: -

amen.
Bardzo sprecyzowana odpowiedź na wszystkie pytania dot. PB
Szczerze mówiąc myślałem że na 98 spalanie jest mniejsze....

K.K Designer

Profesjonalne projektowanie telefonów Sony Ericsson

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 266000km
 
michor
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 01-10-2009 13:33
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

może być mniejsze Smile w trasie Smile

[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
kapusniak19
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 01-10-2009 13:45
Awatar


Postów: 1337

Data rejestracji: 01.01.2007 18:43
Skąd: podkarpackie
Ustrzyki Dolne

Silniki typu ,,C" lubią większy oktan.
Jest duża różnica po wlaniu 98.

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna, C1J (1397/60KM), sedan, 231000km
 
michor
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 01-10-2009 13:47
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Paliwo wysokooktanowe ma zastosowanie w wysilonych silnikach o wysokiej mocy jednostkowej gdzie jest wysoki stopień sprężania.



[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
RafalS16
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 15-11-2009 08:13
Awatar


Postów: 475

Data rejestracji: 26.05.2005 06:45
Skąd: mazowieckie
Warszawa

michor napisał/a:Jedynym silnikiem w którym można by rozważyć lanie takiego paliwa to F7P. Wynika to wprost z jego konstrukcji i osiągania wysokich prędkości obrotowych.[/url]


A że F7P to jednostka 16V czyli nieco mniej podatna na spalanie stukowe, więc stosowanie Pb 98 można olać i tym przypadku Wink

Moje auto: Renault Espace III 1.9dti, diesel, 300000km
 
norbi18
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 15-11-2009 09:19
Awatar


Postów: 547

Data rejestracji: 06.09.2007 19:59
Skąd: podkarpackie
Nisko

Ustawcie to jako FAQ i już nikt się nie będzie pytałSmile
Swoją drogą to ja też nareszcie się dowiedziałem o co chodzi.

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1992r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 228997km
 
k_ma86
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 01-12-2009 21:11
Awatar


Postów: 737

Data rejestracji: 26.05.2009 20:06
Skąd: wielkopolskie
Swarzędz

a ja od siebie mogę dodać ze związki ołowiu które kiedyś były dodawane benzynie miały właśnie za zadanie podniesienia ilości oktanówSmile
poza tym ze oczywiście spalanie takiej mieszanki miało mniej destrukcyjny wpływ dla silnika (patrząc na silniki nie przystosowane do bezołowiowej)

klemens -->sprzedam glowice F3N L742 kompletną po remoncie z osprzętem itp.. igła!
ożywianie frankensteina R19 Grin --> brak czasu aby cokolwiek pchnąć w przódSad

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., benzyna+LPG, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 270000km
 
LooKaTy
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 01-12-2009 21:28
Awatar


Postów: 231

Data rejestracji: 04.06.2006 23:57
Skąd: małopolskie
Kraków

Hmmm moje R19 na benzynie noPb98 spalało m/w 1-1,5l mniej na 100 przejechanych kilometrów niż na noPb95. Odkąd założyłem instalację LPG zawsze tankuję na rozruch noPb98, moje "widzimisie" mówi, że za pół roku jazdy w zbiorniku, z paliwa choć ucieknie kilka oktan to i tak będzie ich więcej niż w przypadku zalania noPb95. Ostatnie stwierdzenie to oczywiście może nie mieć żadnego pokrycia z rzeczywistością Wink


Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 232000km
 
michor
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 02-12-2009 09:26
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Tak jak pisałem. Paliwo może zawierać dodatkowo związki eteryczne z wysoką zawartością tlenu żeby zwiększyć liczbę oktanową - a to przy okazji poprawia spalanie.

Moja też na v powerze 'niby' litra mniej wciągnęła w mieście.


Treść dodana dnia 02-12-2009 09:27:

PPaaaaanie a pomyśl ile oktanów ucieka jak paliwo leży 4 miesiące w zbiorniku na stacji Shock

one nie uciekają Pfft

[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
Zero
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 02-12-2009 10:50
Awatar


Postów: 3662

Data rejestracji: 05.03.2007 13:39
Skąd: -

Co do paliwa PB98 to faktycznie jest ono lepsze ale w autach przystosowanych do tego można bowiem zauważyć na stronie Jacka Chojnackiego testy które pokazują że seryjne samochody po pomiarach na hamowni mają mniejszą moc na paliwie PB98, V-power Racing niż na zwykłym PB95

Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie

Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
 
szafran29
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 02-12-2009 13:27
Awatar


Postów: 351

Data rejestracji: 06.11.2009 11:25
Skąd: lubuskie
Szprotawa

ja leje 95 czasami do leje do tego 98 i jezdzeSmile

Edytowane przez szafran29 dnia 02-12-2009 17:43
Moje auto: Audi a3 1.8T, benzyna+LPG, 220000km
 
LooKaTy
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 04-12-2009 17:33
Awatar


Postów: 231

Data rejestracji: 04.06.2006 23:57
Skąd: małopolskie
Kraków

michor napisał/a:
Tak jak pisałem. Paliwo może zawierać dodatkowo związki eteryczne z wysoką zawartością tlenu żeby zwiększyć liczbę oktanową - a to przy okazji poprawia spalanie.

Moja też na v powerze 'niby' litra mniej wciągnęła w mieście.


Treść dodana dnia 02-12-2009 09:27:

PPaaaaanie a pomyśl ile oktanów ucieka jak paliwo leży 4 miesiące w zbiorniku na stacji Shock

one nie uciekają Pfft


A co to za stacje? Wink Osobiście nie znam stacji, na której paliwo "leżałoby" dłużej niż tydzień w zbiorniku Wink


Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 232000km
 
kosiarz79
#14 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 17:10
Awatar


Postów: 2556

Data rejestracji: 07.01.2007 15:54
Skąd: wielkopolskie
Września

mi osobiscie na 98 chodzi auto bardziej rowno -i to nie tylko moje odczucie tylko brata i siory tez -kazdy ma 19 .1 pod uwage nikt nie napisal ze zadko czegos dolewaja do 98-np woda i inne badziewia bo paliwko wolniej sie sprzedaje -wiec dluzej lezy w zbiorniku Pfft

sprzedam graty 1,4 1,7 1,8 1,816v -nr 513337953+cabrio na czesci

Moje auto: r19cabrioCsaxoMEGANcoupe MAZDA 323 mz250, benzyna
 
Zero
#15 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 17:14
Awatar


Postów: 3662

Data rejestracji: 05.03.2007 13:39
Skąd: -

Generalnie już kolega Chix zachwalał tak 98 po roku wlał 95 i super stwierdzenia odwrotne autko lepiej chodzi na paliwie 95. Czyżby to auto sugestia Pfft Generalnie to że ktoś zaleje 98 do autka które nie jest do niego przystosowane to uważam że to jak ze stożkiem nic nie daje a każdy chwali że jest lepiej. Pytanie tylko czy jak podstawie takiej osobie zatankowane niewiadomym dla niego paliwem autko to czy będzie potrafiła określić czy w baku jest 95 czy 98

Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie

Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
 
michor
#16 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 18:06
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

@Zero: HeheheWink a nikt nie wierzy Grin

@ ALL: Ludziska... czytajcie ze zrozumieniem!

Cały tekst jest w kontekscie osiągów a nie kultury pracy silnika czy niższego spalania....

Jasne że na 98 będzie równiej chodzić jak PISAŁEM że to paliwo spala się SPOKOJNIEJ.
ale będzie jechać WOLNIEJ niż na 95.
Ja bym tankował 92-90 gdyby było.

A jak już chcecie na 98 jeździć to zapłon targać i kropka.


Treść dodana dnia 02-02-2010 18:09:

RafalS16 napisał/a:
michor napisał/a:Jedynym silnikiem w którym można by rozważyć lanie takiego paliwa to F7P. Wynika to wprost z jego konstrukcji i osiągania wysokich prędkości obrotowych.[/url]


A że F7P to jednostka 16V czyli nieco mniej podatna na spalanie stukowe, więc stosowanie Pb 98 można olać i tym przypadku Wink



Tak przeglądam temat od początku i co widzę Shock
Jakies teorie ciekawe Pfft

Edytowane przez michor dnia 02-02-2010 18:07
[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
Kris_87r
#17 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 18:20
Awatar


Postów: 146

Data rejestracji: 13.04.2009 10:55
Skąd: dolnośląskie
Nowa Ruda

Ja tam nie wiem, zawsze jeździłem na BP 95. Ponoć na 98 jest równiejsza praca silnika. Ale nie wiem czy to prawda. Mój silnik C2J a raczej moja Renia powinna być karmiona BP 97, ale takiej już nie mamy.

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1989r., benzyna, C2J W772 (1397/60KM), hatchback 5d,
 
michor
#18 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 18:24
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Kris_87r napisał/a:
(...) Ponoć na 98 jest równiejsza praca silnika. Ale nie wiem czy to prawda.(...)



RWA! bo się zdenerwuję zaraz! Przecież pisałem wcześniej:
pb 98 spala się SPOKOJNIEJ, MNIEJ WYBUCHOWO od pb 95 i dlatego silnik chodzi RÓWNIEJ i CISZEJ ale będzie JECHAŁ WOLNIEJ od pb 95

Mój silnik C2J a raczej moja Renia powinna być karmiona BP 97, ale takiej już nie mamy.


Takiej to chyba wogóle nie było Pfft

Edytowane przez michor dnia 02-02-2010 18:26
[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
Kris_87r
#19 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 18:42
Awatar


Postów: 146

Data rejestracji: 13.04.2009 10:55
Skąd: dolnośląskie
Nowa Ruda

Być była 97, tylko nie bezołowiowa. Niestety 97 była benzyną ołowiową, podobnie jak 94 podajże Grin Dawne czasy...

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1989r., benzyna, C2J W772 (1397/60KM), hatchback 5d,
 
michor
#20 Drukuj posta
Dodany dnia 02-02-2010 18:50
Moderator Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

aaaa mów czerwona/żółta/zielona Grin

[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: