30 Kwietnia 2024 12:57:59
Zdjęcia użytkowników
gielab0019 arkopolo
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

patrick_LCH [off] 23-04-2024 07:23
Wiele osób z sentymentu tu dalej zagląda ale się nie udziela Grin jak trafi się kiedyś luźniejszy dzień w pracy to trzeba będzie temat o autach zaktualizować Grin

mirekk123 [off] 22-04-2024 10:57
jeszcze trochę i przywrócimy forum do życia Grin

adiks7 [off] 20-04-2024 21:28
Obecny

mirekk123 [off] 19-04-2024 10:27
Hej tam na dole, hej w tej dolinie ! Niechaj Wam życie miło płynie! Grin

Janko2771 [off] 17-04-2024 07:41
Siemaneczko Smile

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
 Drukuj temat
Nietypowy problem z termostatem 
TermiFNFAL
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 10:02
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Jesteście moją ostatnią deską ratunku, na forum clio rozkładają ręce.

Problem mój jest związany z obiegiem otwartym płynu chłodzącego. Odpalam autko i płyn chłodniczy idzie od razu na chłodnicę. Nie tyle co termostat musi być otwarty ale na pewno uchylony.
Zanim ktoś zacznie snuć stereotypowe teorie, to powiem, że kształcę się w kierunku "technik pojazdów samochodowych" i przykładam się do tego. Ogólnie mechanika nie jest mi obca. Wiem jak działa termostat i jak sprawdzać go, np. w garnku.
Może jest dużo do czytania, ale proszę o przeczytanie wszystkiego, przed wypowiedzeniem się

Także lecimy dalej:



Ogólnie jak kupiłem to autko, to jakiś talent zamontował termostat odwrotnie, zrywając przy montażu uszczelkę (w obudowie termostatu jest wypustka, która zapobiega odwrotnemu montażowi) i obieg był otwarty. Sprawdziłem ten termostat - sprawny. Zamontowałem na nowej uszczelce. Pierwsze dwa odpalenia - ok, węże nagrzewają się szybko, wąż od chłodnicy chłodny. Trzecie odpalenie - doopa, wszystkie węże, włącznie z tym od chłodnicy (wyjście z termostatu) tej samej temperatury.

Rozkręcam to drugi raz, myśląc, że może płyn przechodzi gdzieś bokiem. Obudowa termostatu do domu, na uszczelkę, na to wszystko Reinzosil (taki lepszy silikon) i czekam do wyschnięcia (i 24 razy dłużej). Nie ma szans, żeby płyn chłodniczy przebił się bokiem, omijając termostat. Ale trzy odpalenia i znów obieg non stop otwarty.

Kupiłem nowy termostat. Sprawdzałem sprężynę na starym i na nowym termostacie - ta na starym dość łatwo się uginała, a z tego co wiem z ze szkoły, to płyn chłodniczy płynie od chłodnicy, do obudowy termostatu. Na nowym termostacie trzeba było użyć siły, aby tę sprężynę odgiąć.
Wyjąłem obudowę termostatu z "zaciapanym" starym termostatem reinzem - nie ma szans, aby coś szło bokiem. Sama obudowa termostatu też na to nie pozwala, bo jest tylko jedno ujście.

Na ten sam sposób zalepiłem nowy termostat w obudowie. No i trzecie odpalenie i znów wszystkie węże nagrzewają się równomiernie...
Ciekawostka - przy odpalaniu silnika, słychać taki jakby jęk (ale znośny, nie mrozi krwi w żyłach), trwa około 0,6 sekundy na zimnym silniku. Na rozgrzanym raczej nie występuje, jeśli już, to jakieś 0,1 - 0,2 sekundy.
Co najlepsze - zawsze po wymianie termostatu, napełnieniu obiegu, odpowietrzeniu - ten dźwięk nie występuje przy pierwszym i czasem drugim odpaleniu i wtedy wszystko działa jak powinno, silnik szybko się nagrzewa, termostat puszcza na duży obieg wtedy kiedy trzeba, co jest wyczuwalne na wężu idącym do chłodnicy.


Moje teorie były różne. W szkole akurat dowiedziałem się, że obieg płynu chłodniczego dużego obiegu idzie od chłodnicy do termostatu (wcześniej myślałem, że odwrotnie), co miało by sens przy poprzednim termostacie, gdzie sprężyna była już dosyć słaba - ciśnienie płynu chłodniczego mogłoby powodować uchylenie termostatu.
Przy tym nowym termostacie, ugięcie tej sprężyny tym sposobem wydaje mi się wręcz niemożliwe. Tyle że w tej chwili silnik nagrzewa się szybciej niż wcześniej, co wynika pewnie z mniejszego stopnia otwarcia termostatu, spowodowanego pewnie siłą sprężyny.

Za każdym razem, gdy składałem to wszystko do kupy i odpalałem pierwszy raz, nie było tego "jęku". Czasem nie było go też za drugim odpaleniem. Jak "jęk" się pojawił, to znaczyło, że termostat przepuszczał. Bo jak wspomniałem wcześniej - nie ma opcji, aby płyn poszedł bokiem pod uszczelką.

W obudowie termostatu są trzy czujniki - ten od góry jest od wskaźnika w zegarach, ten po środku jest od sterownika silnika odpowiadający m.in. za ssanie, a ten na dole, bezpośrednio w komorze termostatu - to od czego?

Czy jest możliwe, aby w tym silniku było coś, co wymusza otwarcie termostatu? Wymuszenie ciśnieniem odpada, bo węże musiałyby być niesamowicie twarde przy tym nowym termostacie.

Już mi powoli brakuje sił, zastanawiam się nad roletą sterowaną elektrycznie przed chłodnicą, ale nie wiem jak się do tego zabrać...

Edytowane przez TermiFNFAL dnia 13-12-2013 10:25
Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 13-12-2013 10:02
Awatar
Bot
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 10:41
Awatar


Postów: 1924

Data rejestracji: 26.07.2009 11:47
Skąd: warmińsko-mazurskie
Działdowo

No dziwne.
Nie wiem jak wygląda termostat w 19 bo nigdy nie rozkręcalem.
Może spróbuj go zablokować żeby wcale się nie otwierał , o ile da się to zrobić , i sprawdź jaki będzie obieg, kilka razy odpal tak jak wcześniej. oczywiście żeby nie zagotować silnika.

http://www.facebo...9277024050 - moje obecne zajęcie prowadzenie orkiestry : )

Moje auto: Volkswagen Vento 1.9 TDI 90KM, diesel, 260000km
 
TermiFNFAL
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 10:47
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Nie ma tu opcji zablokowania termostatu, bo niby jak to zrobić... obawiam się, że próba zablokowania termostatu mogłaby uszkodzić silnik.

Nasze termostaty zapewne wyglądają tak samo

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
michor
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 11:39
Awatar


Postów: 8781

Data rejestracji: 24.08.2006 09:56
Skąd: mazowieckie
Warszawa

Pompkę elektryczną masz?
Może tutaj jest jakiś myk.

[SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]

Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
 
arczycho
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 11:44
Awatar


Postów: 1636

Data rejestracji: 22.04.2006 23:31
Skąd: małopolskie
Wolbrom

@TermiFNFAL a może obudowa termostatu jest gdzieś uszkodzona kup używkę podmień i sprawdź

Alfa Romeo 147 1.9 JTDM

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1992r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), sedan, 300000km
 
grzes70
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 13:52
Awatar


Postów: 3739

Data rejestracji: 12.12.2008 10:13
Skąd: małopolskie
Kraków

Jak rozumiesz obieg od chłodnicy do termostatu?Kolejność jest takaPfftompa->termostat->mały obieg/duży obieg.Gdyby termostat był na powrocie z chłodnicy to na co by reagował?

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 240000km
 
TermiFNFAL
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 17:58
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Obudowa nie jest uszkodzona.
grzes70 - trzpień termostatu i tak jest w silniku więc reaguje na temperaturę. Mały obieg w F7P jest "piętro" wyżej niż duży.
Dowiedziałem się od osoby bardziej doświadczonej, że obieg jest taki jak piszesz, ale to w sumie i tak mi nic nie daje...

Elektryczna pompka? Nic nie wiem o czymś takim, czy mam, czy nie, ale wątpię. Jakaś siła uchyla mi termostat i nie rozumiem jaka...

Edytowane przez TermiFNFAL dnia 13-12-2013 18:06
Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
Kujtek
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 18:14
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

@michor w clio raczej nie ma tej pompki obiegowej co w 19

Edytowane przez Kujtek dnia 13-12-2013 19:32
hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
TermiFNFAL
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 18:25
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Kujtek, nasze silniki F7P czy w R19 czy w clio różnić się chyba nie powinny

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
maestro
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 18:27
Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

Dziwne jakby w Clio tej pompki nie było.
A układ masz ogólnie czysty?

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
Kujtek
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 18:31
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

@TermiFNFAL a nie, musiałem coś wklepać źle w dialogysie, faktycznie powinna być pompka, element numer 3 na obrazku:
i.imgur.com/XfXDrZn.png

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
TermiFNFAL
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 18:46
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Czysty, w tym roku już chyba 4 razy spuszczałem cały płyn (za pierwszym razem wymiana, ale tamten też był czysty). Jeśli by mi coś zablokowało termostat to powinno w nim zostać przy demontażu, przynajmniej za którymś razem.
Nawet jeśli jest pompka, to musiałaby wytworzyć niesamowite ciśnienie od strony chłodnicy żeby go uchylić, zwłaszcza przy tym, co jest teraz. No i ten dźwięk przy uruchamianiu silnika na 90% związany z uchylaniem się termostatu...

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
Kujtek
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 19:01
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

@TermiFNFAL układ chłodzenia w 100% jesteś pewny że masz jak trzeba złożony?

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
TermiFNFAL
#14 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 19:24
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

A jak miałbym go źle złożyć? Węże mają taki kształt, że nie da się ich podłączyć inaczej.
Jeśli coś by było nie tak, to od razu by był obieg otwarty, a nie dopiero za drugim czy trzecim odpaleniem po wystygnięciu...

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
Kujtek
#15 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 19:37
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

no ja nie wiem, pytam tylko. widze że z wrocka jesteś, nie masz w okolicy kogoś z 16v żeby zobaczyć jak pod maską wygląda i ewentualnie od niego termostat podmienić?

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
grzes70
#16 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 20:42
Awatar


Postów: 3739

Data rejestracji: 12.12.2008 10:13
Skąd: małopolskie
Kraków

Z innego forum wiem że ludzie czasem wymienili po kilka termostatów zanim trafili na dobry.Żebyś się w koszty niepotrzebnie nie pakował to może jeszcze raz sprawdź te które masz mierząc przy okazji temperaturę w jakiej się otwierają,Poza tym w termostacie nie bardzo ma co wydać opisywany przez Ciebie dźwięk.

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 240000km
 
TermiFNFAL
#17 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 20:52
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Otwierają się dobrze, jeden ok 92 drugi przy 94 (około). Sam termostat może i takiego dźwięku nie wydaje, ale wydaje go coś innego, co sugeruje uchylenie go już przy rozruchu... paranoja jakaś

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
Kujtek
#18 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 21:15
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

@TermiFNFAL sprawdzałeś przed wsadzeniem do auta? termostat w garnek i patrz co się dzieje, jak byś jeszcze termometr do 100 stopni miał to całkiem malina

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
Bot
#19 Drukuj posta
Dodany dnia 13-12-2013 23:16
Awatar


Postów: 1924

Data rejestracji: 26.07.2009 11:47
Skąd: warmińsko-mazurskie
Działdowo

ja bym spróbował zablokować ten termostat , bądź ten przepływ jakoś kombinując i wtedy byś się trochę bardziej rozjaśniło.

http://www.facebo...9277024050 - moje obecne zajęcie prowadzenie orkiestry : )

Moje auto: Volkswagen Vento 1.9 TDI 90KM, diesel, 260000km
 
maestro
#20 Drukuj posta
Dodany dnia 14-12-2013 05:35
Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

wyjmij termostat zupełnie i sprawdz czy dźwiek sie pojawi.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: