28 Marca 2024 21:10:34
Zdjęcia użytkowników
kukus ALAN
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj

mirekk123 [off] 02-02-2024 06:45
Ahoj tam na wodzie Grin

Kali [off] 28-01-2024 21:02
Pierwszy w 2024!

gielab0019 [off] 31-12-2023 15:49
Dzień dobry Smile2

solaris [off] 31-12-2023 11:22
tutaj już nie ma grupowiczów

themati93r [off] 27-12-2023 15:25
Witam grupowiczów Smile


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
Renault19.pl » FORUM TECHNICZNE » Wyposażenie elektryczne
 Drukuj temat
[F] Podgrzewane fotele - sprawdzenie mat i naprawa 
Lesiu11
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 24-03-2014 16:42
Administrator Awatar

Klubowicz #0316

Postów: 4322

Data rejestracji: 08.12.2007 19:43
Skąd: dolnośląskie
Legnica

Już zima się skończyła, ale do tematu można podejść już teraz zanim zacznie się następna Smile

Przedstawiam jak wyglądają oryginalne maty podgrzewania foteli w r19, jak sprawdzić czy są sprawne oraz w których miejscach najczęściej ulegają uszkodzeniu. Pokaże także moją propozycję naprawy takich mat.

1. Na początku. Tak wyglądają maty podgrzewania foteli


tak oparcie:

lh6.googleusercontent.com/-HljlsH92-hg/UzA_-VXErfI/AAAAAAAADxw/u337At3ihco/w803-h602-no/DSC_0190.jpg

tak siedzisko:

lh4.googleusercontent.com/-3g3tRi04KnM/UzA_aFD36dI/AAAAAAAADrc/HDMliRhwy9Y/w803-h602-no/DSC_0148.jpg

i komplet Smile :

lh5.googleusercontent.com/-UE9lLo-tv2E/UzA_-PG42SI/AAAAAAAADw8/yaIfVgjh0z0/w803-h602-no/DSC_0189.jpg

Maty podłączone są ze sobą szeregowo, zatem jeśli przepaleniu/uszkodzeniu ulegnie jedna z nich, przestaje działać cały zestaw!


2. Sposób sprawdzenia czy maty są sprawne

Jeśli nie jesteście pewni czy maty działają, bo nie macie zbyt wrażliwego tyłka to najpierw sprawdźcie zanim rozbierzecie fotel. Da się to zrobić nawet przy zainstalowanym w aucie siedzisku.

Podłączamy miernik w sposób pokazany na zdjęciu, do wtyczki podgrzewania (biały i niebieski przewód):

lh5.googleusercontent.com/-KIqnPXeExAs/UzA_7OssNaI/AAAAAAAADyA/zxkXBITV_mw/w803-h602-no/DSC_0186.jpg

miernik w pozycji badania oporu, sprawdzamy przejście.

Jeżeli miernik wskazuje brak "przejścia" (jedynka z kropką) któraś z mat jest uszkodzona

lh3.googleusercontent.com/-ogFrG7m9wt4/UzBA1x2zFiI/AAAAAAAADxg/82C2vigjxu4/w803-h602-no/DSC_0194.jpg

przystępujemy do zbadania która mata uległa uszkodzeniu. Odpinamy drugą kostkę która łączy ze sobą obie maty.

sposób sprawdzenia maty siedziska (przewód niebieski i czarny):

lh4.googleusercontent.com/-Z8dtCVT6Tmc/UzA_5DTPNxI/AAAAAAAADyI/oj15X6PMw34/w803-h602-no/DSC_0184.jpg

sposób sprawdzenia maty oparcia (przewód czarny i biały):

lh6.googleusercontent.com/-z5VD7zRUg3I/UzBA10PextI/AAAAAAAADxo/wQPuKCh0uM8/w803-h602-no/DSC_0191.jpg

3. Naprawa maty na przykładzie maty siedziska

Najbardziej prawdopodobne, że uszkodzona jest mata siedziska. Jest kilka newralgicznych punktów, które pokażę.

Po pierwsze termostat. Należy sprawdzić czy istnieje przejście. Jest to termostat typu NC (normalnie zamknięty) zatem aż do osiągnięcia zadanej temperatury maty ma być na nim przejście (przepuszcza napięcie), u mnie w obu fotelach był uszkodzony.

tak wygląda oryginalny termostat (na zdjęciu 2szt)

lh5.googleusercontent.com/-JfOwdHNy9aY/UzA_i1pBkSI/AAAAAAAADzM/wudVoIIuJ_o/w803-h602-no/DSC_0157.jpg

tak wygląda zakupiony przeze mnie, dostępny na allegro NC 10A/250VAC 50*C Rozłącza przy 50 stopniach celcjusza. Kosztuje około 3zł sztuka

lh6.googleusercontent.com/-VSu76pkX9eo/UzA_9_Lz8LI/AAAAAAAADw4/dFBOaBpc2rk/w600-h350-no/termostat.jpg



termostat jest tylko w macie siedziska! dokładnie w miejscu zaznaczonym na zielono:

lh5.googleusercontent.com/-vPYydnIlma4/UzA_dNZiTxI/AAAAAAAADrw/-E_-_0wa89I/w452-h602-no/DSC_0152+-+Kopia.jpg

Musimy delikatnie rozerwać mate, tak aby było do niego dojście, na tyle delikatnie, żeby nie rozerwać jej zbyt daleko ( bo po co)

lh3.googleusercontent.com/-iyGfD5tBCEQ/UzA_mESG4dI/AAAAAAAADtQ/Kll9oa2EI6U/w803-h602-no/DSC_0162.jpg

tutaj widzimy już termostat, ułożony wygodnie w takiej gąbeczce. Na zdjęciu juz wymieniony, normalnie jest na wsuwki, ja nowy przylutowałem, bo wsuwki były za małe. To akurat mało istotne

lh5.googleusercontent.com/-F0b-1CjHBM8/UzA_nJqAp9I/AAAAAAAADtY/EGJTR1R3DNs/w803-h602-no/DSC_0163.jpg

tak to wygląda w zupełnie zdezelowanej macie:

lh6.googleusercontent.com/-gx-N5TYCyD4/UzA_tQyAIGI/AAAAAAAADzo/KF7BxhJ4bfY/w803-h602-no/DSC_0169.jpg

no to jeśli termostat jest sprawny i przepuszcza napięcie, to pewnie uszkodzeniu uległ drut grzewczy.


przewód ten ulega uszkodzeniu najczęściej w następujących miejscach


- przy przewodach przylutowanych (wyjściach na wtyczkę) do czarnego i niebieskiego przewodu, zaznaczono na czerwono

lh5.googleusercontent.com/-vPYydnIlma4/UzA_dNZiTxI/AAAAAAAADrw/-E_-_0wa89I/w452-h602-no/DSC_0152+-+Kopia.jpg

lh3.googleusercontent.com/-Mk98ZjlayvA/UzA_oaIBbPI/AAAAAAAADto/M9CkeDmXibM/w803-h602-no/DSC_0165.jpg

lh4.googleusercontent.com/-KNGJ_2Ea-OI/UzA_qjJNoOI/AAAAAAAADt8/4UvFlOiKhss/w803-h602-no/DSC_0167.jpg

lh4.googleusercontent.com/-VviMleeH-aw/UzA_rTiqhTI/AAAAAAAADuE/bZugNJwawIs/w803-h602-no/DSC_0168.jpg

- na zagięciu maty wchodzącej w głąb fotela, spiętej pod drutem tapicerki

lh6.googleusercontent.com/-i_VmWJUMVsE/UzA_e-c2qfI/AAAAAAAADsA/e4Df2l0cItk/w803-h602-no/DSC_0153+-+Kopia.jpg

tu widać, że coś się tu iskrzyło

lh4.googleusercontent.com/-ZVownREU6-I/UzA_2DEPdRI/AAAAAAAADvo/09r23bePX_c/w803-h602-no/DSC_0180.jpg

lh5.googleusercontent.com/-pCC3PuvwkR0/UzA_3oSO-gI/AAAAAAAADv4/AKspp63BS9o/w803-h602-no/DSC_0182.jpg



tam gdzie wykryliśmy przepalenie drutu, lutujemy go odrobina cyny, lub nawet skręcamy ze sobą

lh4.googleusercontent.com/-IZttHLqhntw/UzA_ytjxcAI/AAAAAAAADvE/lOVaVDXOb6Q/w803-h602-no/DSC_0175.jpg

potem możemy obie części maty skleić klejem do tapicerki. Ja to zeszyłem mocną nitką a przy wyjściu na wtyczke dałem klej na gorąco

lh5.googleusercontent.com/-tH4YO5GqSww/UzA_0BlAa4I/AAAAAAAADvU/op512CeyD5I/w803-h602-no/DSC_0178.jpg

Jeżeli nie rozerwaliśmy zbyt dużo, to to powinno wystarczyć.

Potem jeszcze raz sprawdzamy maty miernikiem i jeżeli wszsytko jest ok, możemy zakładać. Pamiętamy, żeby były one dobrze przyklejone do gąbki, inaczej grozi to uszkodzeniem.

Moje auto: Turbodoładowany prom międzyplanetarny, benzyna+LPG, 16777215km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 24-03-2014 16:42
Awatar
Kujtek
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 24-03-2014 17:15
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

co do termostatu to fabrycznie jest taki:
ELMWOOD 2450R T177 14-27C

do klejenia warstw mat dobry też jest butapren, ja miałem w puszcze, do tego pędzelkiem ładnie
do klejenia mat do gąbki też butaprenem i do dziś się nic nie dzieje


aha, i żebyście nie popełnili błędu jak ja - termostat przed sprawdzeniem schłodźcie... broń boże na ciepłej podłodze...

@Lesiu11 napisałem o termostacie żeby ktoś kto zmienia był świadomy że mocniej zacznie grzać Smile


@Lesiu11 albo pogodzić dwa termostaty i mamy dwa stopnie grzania - bajka

Edytowane przez Kujtek dnia 24-03-2014 17:29
hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
Lesiu11
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 24-03-2014 17:19
Administrator Awatar

Klubowicz #0316

Postów: 4322

Data rejestracji: 08.12.2007 19:43
Skąd: dolnośląskie
Legnica

@Kujtek temat także pomocny jak komuś maty grzeja za słabo, tak, że ich nie czuja.

Termostat można sobie dobrać taki jaki komu w duszy gra, ale chyba większego niż 50 stopni nie ma sensu.

Nie znalazłem identycznego dla fabrycznego, ale nie ma co szukać jak zamiennik kosztuje grosze


Treść dodana dnia 24 marzec 2014 17:25:

@Kujtek no dokładnie, fabryczny termostat grzeje poniżej 14 stopni jak dobrze pamietam, więc troche stypa. Przy zamienniku rozłączającym przy 50 stopniach grzejemy nawet przy 35 jak dobrze pamietam

Edytowane przez Lesiu11 dnia 24-03-2014 17:25
Moje auto: Turbodoładowany prom międzyplanetarny, benzyna+LPG, 16777215km
 
marco19nf
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 25-03-2014 22:41
Awatar


Postów: 64

Data rejestracji: 01.01.2009 21:11
Skąd: wielkopolskie
Zbąszyń

a czy z termostatem stykają się (oryginalnie) przewody grzejne, czy termostat sam w sobie się nagrzewa i rozłącza ?

Renault 19, ph2, 1994r, benzyna, F3P-N760 (1794/88KM), cabrio, 179000km
Renault Clio III, ph1, 2006r, K9K-N764 (1461/106KM), hatchback, 105000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F3P 1.8s (1794/90KM), cabrio, 179000km
 
maestro
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 25-03-2014 22:50
Moderator Awatar


Postów: 42209

Data rejestracji: 20.06.2005 19:34
Skąd: łódzkie
Łask

termostat fizycznie ma podpięte przewody normalne, które przechodzą w drut oporowy dalej. wiec gdy sie nagrzeje to robi przerwe w obwodzie. przepływający prąd go nie nagrzewa.

Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują.

Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km
Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km
Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km
 
Kujtek
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 25-03-2014 22:59
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

wydaje mi się że jak dupą nie siedziałem na termostacie to mocniej grzało

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
ANDI
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 26-10-2015 23:01
Administrator Awatar

Klubowicz #0436

Postów: 1521

Data rejestracji: 15.05.2011 11:04
Skąd: dolnośląskie
Legnica

idzie zima, dziś było 9*C więc czas na grzanie Smile

moje maty przejście mają, wymieniłem termostaty na nowe (do 50 stopni) i niby grzeją ale tak jak by chciały a nie mogły, rewelacji nie ma ... po pół godziny grzania jeden fotel i to tylko na siedzisku miał może na oko tak z max 20 stopni a w drugim ciepło w ogóle nie było wyczuwalne ... dlaczego? nie wiem, może się drut wypalił ze starości albo coś..
więc nie brnąłem dalej w temat i zamówiłem sobie na allegro uniwersalne maty z regulacją mocy grzania - podłącze pod ori wiązkę od grzania i mam nadzieje że będzie zacna poprawa Smile
ps, gdyby ktoś chciał zrobić sobie grzane dupy bo nie ma albo coś to nic trudnego, aby kupić i odpowiednio podłączyć

Edytowane przez ANDI dnia 26-10-2015 23:18
Komputery - proline.pl / facebook.com/proline.legnica - zapraszam na zakupy!

Moje auto: RENAULT 19 PH2 cabrio, silnik hybryda F7R+F7P 2.0L 16V, dużo KM, diesel, 1000km
 
TermiFNFAL
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 26-10-2015 23:45
Awatar


Postów: 621

Data rejestracji: 17.06.2012 14:29
Skąd: dolnośląskie
Wrocław

Jeśli siada się zimą na fotele materiałowe, to nie ma tego szoku, co się siada na skórzane ; dlatego wolę materiałowe Grin

Moje auto: Clio 1,8 16V, benzyna, 270000km
 
Kujtek
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 26-10-2015 23:56
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

najfajniej by było drugi "drut" (w cudzysłowie bo to wygląda między gąbkami jak kabelek wielożyłowy) dostać i na nowo położyć między materiałem

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
ANDI
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 27-10-2015 00:02
Administrator Awatar

Klubowicz #0436

Postów: 1521

Data rejestracji: 15.05.2011 11:04
Skąd: dolnośląskie
Legnica

@TermiFNFAL mam skórzane kubły Smile

Kujtek napisał(a):

najfajniej by było drugi "drut" (w cudzysłowie bo to wygląda między gąbkami jak kabelek wielożyłowy) dostać i na nowo położyć między materiałem
generalnie tak, ale jak 5 dych kosztuje nowa mata "w nowej technologii", którą można sobie dowolnie docinać i modyfikować, z wbudowanym termostatem to chyba gra nie warta świeczki.. podmieniasz maty a reszte podpinasz pod ori wiązki i po kłopocie a na to samo wyjdzie a i roboty nawet mniej

Edytowane przez ANDI dnia 27-10-2015 00:23
Komputery - proline.pl / facebook.com/proline.legnica - zapraszam na zakupy!

Moje auto: RENAULT 19 PH2 cabrio, silnik hybryda F7R+F7P 2.0L 16V, dużo KM, diesel, 1000km
 
Kujtek
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 01-01-2016 13:58
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

niestety lutowanie nie zdało egzaminu u mnie, i znowu przepaliło akurat po obydwu stronach lutowania, teraz skręciłem leciutko przewody ze sobą i w miarę gęsto owinąłem je drucikiem miedzianym żeby się nie rozchodziły

zobaczymy jak to się będzie sprawować, mam nadzieję że będzie bardziej odporne na to że całe siedzisko pracuje

obawiam się że wypada rozejrzeć się za matą i przy okazji zastanawiam się nad ewentualnym wyciągnięciu starego drutu i owinięciu kierownicy w miejscu skóry...

hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: