Menu główne
Forum
Klubowicze
Kucu |
Dodany dnia 19-08-2006 22:32 |
Postów: 656 Data rejestracji: 10.08.2005 21:35 Skąd: - |
/ Na prośbę jednego z forumowiczów zamieszczę taki oto artykuł. Może się komuś przyda...
WSTĘP - trochę teorii. Warto przeczytać... W R19 stosowano 2 rodzaje napędu rozrządu. W silnikach z rodziny Cxx zastosowano łańcuszek tulejkowy, natomiast w silnikach typu Exx oraz Fxx montowano rozrząd napędzany paskiem zębatym. Czy to pasek, czy łańcuch - zadanie takie samo. Ustala on w sztywny sposób wzajemne położenie kół zębatych. Położenie to jest bardzo ważne dla poprawnej pracy jednostki napędowej. Do ustawiania rozrządu wykonano znaki kontrolne na kołach zębatych, kadłubie (bloku) silnika, głowicy i samym pasku zębatym. Te ostatnie są najmniej istotne, ale przydają się początkującym majsterkowiczom. . Znaki te muszą się DOKŁADNIE POKRYWAĆ jeśli wał korbowy jest w położeniu ZZ dla pierwszego cylindra (w reni I cylinder liczy sie od zapłonu czyli od "prawej do lewej" strony. Ponadto pasek musi poruszać się w określonym kierunku. Nie wolno dopuścić do zaolejenia, czy zalania jakimkolwiek innym płynem eksploatacyjnym czy innym "wynalazkiem" paska zębatego. W przypadku zalania paska należy wymienić go na nowy. Prócz tego ciekawostką jest, że pasek założony jako nowy, po 3000 km zmienia minimalnie swoje właściwości i trudniej jest ustawić rozrząd zakładając go ponownie. Ale nie ma rzeczy niemożliwych . Dobra. Rozpisałem się na temat teoretyczny, czas przejść do tematu głównego czyli instrukcji jak zmienić łańcuszek/pasek rozrządu. Nie będę rozpisywał się na temat każdego silnika osobno bo zasada jest zawsze taka sama. W przypadku silników z rodziny Cxx koła zębate po zmianie łańcuszka należy ustawić a TAKI sposób. W tych silnikach ważne jest dobre uszczelnienie dekielka zakrywającego rozrząd, ponieważ łańcuszek pracuje w oleju. Co do silników z rodziny Exx, Fxx (silniki 8V, 16V), to zdejmujemy osłonki paska rozrządu, zdejmujemy kółko pasowe z wału korbowego. W tym celu blokujemy czymś koło zamachowe, i odkręcamy śrubę mocującą koło. (jutro wrzucę fotki jak można zablokować wał) Zanim Zdejmiemy pasek rozrządu to ustawiamy koła tak żeby znaki na kółku zębatym na wale i na bloku silnika się pokrywały. Teraz luzujemy napinacz. Zdejmujemy stary pasek i albo zakładamy nowy napinacz (jeśli mamy ) albo zostawiamy stary. Zakładamy nowy pasek i poprawiamy ustawienie koła zębatego wałka rozrządu. Czyli w tym celu odkręcamy nakrętkę, która go mocuje. Teraz czas go napiąć. Ja napinacz odchylam kawałkiem rurki (ok 1m ) i dokręcam. Obracamy teraz wałem kilka razy i znów ustawiamy wał korbowy w taki sposób by znak na kole zębatym wały i znak na bloku silnika się pokryły. Teraz sprawdzamy czy znaki na wałku rozrządu i głowicy się pokrywały. Oczywiście jak zakładaliśmy pasek to się pokrywały, ale podczas obracania wałem gdy pasek nie był wystarczająco mocno napięty mogły sie przestawić minimalnie. Jak się przestawiły to poprawiamy, a jak nie to składamy . Aha. Napięcie paska rozrządu powinno wynosić 6mm. Nie może być napięty za lekko bo może przeskoczyć pasek, a gdy będzie napięty zbyt mocna, szybciej zużyje nam się łożysko, czyli napinacz. Dla F8Q tutaj jest schemat ułożenia znaków rozrządu. Może się to komuś przyda. Sorki że może niektóre rzeczy słabo opisałem. Jak ktoś zauważy niedociągnięcie to niech da znać na priv to poprawię i podopisuję co trzeba. To mój pierwszy taki art więc proszę o wyrozumiałość. Zrobić łatwo - wyjaśnić niestety trudniej . TAGI: wymiana, rozrządu, rozrząd, ustawienie, pasek, rozrzadu, rozrzad Edytowane przez maestro-nieaktywny dnia 06-10-2008 14:58 była...
R19 1.4e E6J Bellevue 1993r, perska czerwień metallic jest... |
|
|
renault19.pl | Dodany dnia 19-08-2006 22:32 |
Haziaj |
Dodany dnia 17-02-2007 22:54 |
Postów: 560 Data rejestracji: 09.01.2007 21:47 Skąd: warmińsko-mazurskie Kętrzyn |
Ja moze podziele sie swoimi uwagami odnosnie wymiany paska rozrzadu w silniku F3N-L740. Wlasnie jestem swierzo po tej czynnosci. Otoz moje zalozenie bylo takie aby wymienic pasek bez ustawiania znakow i kombinowania jak je zgrac. Na poczatek maly schemacik:
[img]http://img238.imageshack.us/img238/1484/rozrzadqz5.jpg[/img] is not a valid Image. Rozni sie on od schematu silnikow Exx pokazanego w pierwszym poscie. Tu dochodzi pompa olejowa oraz pasek po rolce prowadzacej idzie grzbietem. Kolejnosc byla taka: 1. Podniesienia prawej strony auta i zdjecie prawego kola. 2. Zdjecie oslony rozrzadu: zaczep na gorze, nizej dwie przciwlegle sobie sruby, nizej kolejne dwie sruby przeciwlegle i na koniec jedna na samym dole. 3. Odkrecenie kola pasowego walu korbowego. Nie moglem za cholere dojsc *hmm* gdzie wklada sie ten rzekomy trzpien do blokady kola zamachowego wiec poszedlem droga bardziej ekstremalna i wlozylem jedna z rekojesci plaskoszczyp (kombinerek) do otworu na polaczeniu skrzyni biegow z silnikiem, w to okienko gdzie ustawia sie kat wyprzedzenia zaplonu. Przed odkreceniem sruby psiknalem ja WD-40 i obstukalem mlotkiem. Wzialem klucz do kol 19 z dluga raczka, zaparlem sie i o dziwo bardzo ladnie poszlo. Na gwincie byl jeszcze klej. Sruba odkreca sie w przeciwna strone do ruchow wskazowek zegarka. Poluzowac alternator i zdjac pasek wielorowkowy. 4. Oblukanie paska i rolek. Powiem, ze nie mam sie zbytnio czym chwalic, ale auto ma 120 tys.km na blacie 15 lat i na oryginalnym pasku smigalo *stress* Stary pasek trzymal sie naprawde niezle, ale gdzieniegdzie moznabylo dojrzec zaczatek odklejania zebow. 5. Wyczyszczenie brudu z prowadnic plastikowych paska i wnetrza obudowy, dookola kol zebatych i rolek oraz samej obudowy. 6. I teraz najfajniejsza zabawa. Trzeba pchnac pasek jak najblizej silnika, wtedy na zewnetrznych krawedziach kol zostanie jakies pare milimetrow miejsca zeby nasunac nowy pasek. Jednak najgorsze jest kolo zebate walu korbowego, ktore ma kolniez nie pozwalajacy zsunac sie paskowi. Jednak na to tez znalazlem sposob *hmm* Skalpel w reke i na obwodzie kola w polowie szerokosci paska wycialem sobie kawalek paska, cos w rodzaju prostokata otwartego na jednym z dluzszych bokow. Trzeba tez poluzowac napinacz, bo nowy pasek nie wejdzie. Lepiej bez dobrej oczkowej 16 do tego nie podchodzic, bo mozna leb sruby zjechac. Wzialem nowy pasek i nasunalem go na odslaniete krawedzie kol i rolek. Nastepnie przecialem stary pasek i powoli wyciagalem zza kol, a nowy nasuwalem na miejsce. Najtrudniej bylo wysunac pasek zza kola walka rozrzadu, tego na samej gorze. Zlapalem nowy pasek, delikatnie go zsunalem, naprezylem podciagajac do gory zeby nie zsunal sie z dolnych kol i wtedy stary latwo wyjalem. Nastepnie nowy z powrotem na duze kolo i paseczek juz siedzi ku uciesze wlasciciela. Stary do pudelka i na polke jako pamiatka Ze wszystkimi czesciami tak robie Nowy paseczek napinamy aby mogl obrocic sie o 90st. na srodku dlugosci od napinacza do kola pompy olejowej. Teraz poskrecac wszystko, obrocic walem korbowym czy nigdzie sie nie zaklinowalo, zalozyc pasek wielorowkowy, odpalac i cieszyc sie wykonana praca. P.S. Dla zainteresowanych, numer paska Gatesa to 5130XS, koszt okolo 100 zł. Powyzsza operacje mozna rozszerzyc o wymiane rolek. Mysle, ze rolki trzeba wymienic jeszcze w momencie jak siedzi stary pasek, ale to juz indywidualna sprawa. Grunt żeby zęby byly w odpowiednich miejscach i nie przemiescily sie podczas calej operacji. Średnie spalanie --> R19 Chamade F3N-L740 ( L53B ) z 29 grudnia 1992 r. w wersji RT Moja pani: Galeria R19 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1992r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), sedan, 210000km
|
eXte |
Dodany dnia 09-03-2007 12:59 |
Postów: 955 Data rejestracji: 28.01.2007 17:36 Skąd: - |
A nie prosciej zdemontowac normalnie pasek, wumienic rolkę i napinacz , ustawic koło wału i koło wałka według znaków, potem załozyc pasek (Continental CT 684 do silnika F3N ma tez znaki które powinny się pokryc z tymi na kołach wału i wałka) i po załozeniu prekręcić ręcznie wał o 360 stopni sprawdzajac tym samym czy obraca sie bez oporóe i czy nie haczy o zawory
EDIT: Haziaj - wogóle duzo ci cos pali to twoje auto. Ja mam ten sam silnik i srednie spalanie oscyluje latem 7.7, zimą dochodzi do 9 L. ale nie 11.8 A jezdzic tez nie jezdze jak muł tylko dynamicznie, czasem az za dynamicznie Edytowane przez Kucu dnia 09-03-2007 14:14 |
Kucu |
Dodany dnia 09-03-2007 14:18 |
Postów: 656 Data rejestracji: 10.08.2005 21:35 Skąd: - |
Może ja się nie znam, ale dla mnie to bezsens bawić się w cięcie paska i jakies wycinanki skoro i tak odkręcasz napinacz...
była...
R19 1.4e E6J Bellevue 1993r, perska czerwień metallic jest... |
|
|
Haziaj |
Dodany dnia 09-03-2007 21:00 |
Postów: 560 Data rejestracji: 09.01.2007 21:47 Skąd: warmińsko-mazurskie Kętrzyn |
Moze i przy wymianie napinacza to bezses, ale jesli rolek nie ruszasz to dosc szybki i sprawny sposob dla kogos kto nie chce popieprzyc znakow i pozniej zalowac, ze sie do tego zabral
A co do spalania to podejrzewam padniety EGR (dodatkow lekko szarpie po puszczeniu gazu), zbieram sie zeby go wywalic i jakos czasu i pogody brak. Zreszta jazda tylko po miescie tez robi swoje Średnie spalanie --> R19 Chamade F3N-L740 ( L53B ) z 29 grudnia 1992 r. w wersji RT Moja pani: Galeria R19 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1992r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), sedan, 210000km
|
zegar82 |
Dodany dnia 10-06-2008 14:58 |
Postów: 3 Data rejestracji: 27.08.2007 19:38 Skąd: - |
Witam. Mam zamiar wymienić tylko pasek rozrządu. Mam problem, bo nie wiem jak zblokować koło zamachowe. Prosił bym o jakiś schemacik lub fotkę. Posiadam Renię z silnikiem F3N. Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 230000km
|
|
|
djluzak |
Dodany dnia 10-06-2008 17:16 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Nie wiem czy w F3N jest, ale z przodu silnika powinna byc sruba ktora wykrecasz i tak wkladasz wiertlo 8 mm, ktore wchodzi w otwor w wale korbowym. A jak nie to wloz sobie srubokret w zeby na kole zamachowym - miejsce czujnika polozenia walu korbowego na laczeniu skrzyni i silnika.
Audi A4 B6 1.8T Quattro BEX 220 KM 244000km
Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
Gorzalinus |
Dodany dnia 27-10-2008 20:13 |
Postów: 74 Data rejestracji: 06.09.2008 08:55 Skąd: - |
wlasnie mam pytanko pasek na gornym znaku jak jest ustawiony to kat wyprzedzenia powinien byc na ktorym stopniu na 0 czy kiedy bo jest przy skrzyni od 0 do 8 jak jest standardowo
Edytowane przez Gorzalinus dnia 27-10-2008 21:24 Renia 1.7 f3n
|
djluzak |
Dodany dnia 31-10-2008 13:15 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Jeśli chodzi o wymianę paska zębatego w silniku F3N to jest to bardzo prosta sprawa. Nie polecam żadnego ciecia pasków i jakiegoś nasuwania, ponieważ chociaż wydaje Wam się ze jest to skomplikowane to tak na prawdę nie jest.
Wystarczy pamiętać o dwóch rzeczach: - przed ściągnięciem paska ustawić sobie wal korbowy w GMP czyli odkręcamy korek (klucz 18 chyba) znajdujący się po prawej stronie od wejścia bagnetu oleju do bloku, kręcimy walem tak aby znak na kole zamachowym pokrył się ze znakiem na obudowie 0 stopni. Dla tych co nie wiedza to na łączeniu skrzyni i bloku jest takie okienko i tak są znaki. Gdy się pokryją znaki to do otworu, z którego wcześniej wykręciliśmy śrubę wkładamy wiertło 8mm i powinno ono wejść kilka centymetrów - wiertło wchodzi w otwór w wale korbowym. Jak nie wchodzi to trzeba delikatnie przekręcić wal. Wał ma się zblokować. Odkręcenie kola pasowego nie będzie stanowić teraz żadnego problemu. - sprawdzamy znak na kole rozrządu ze znakiem na metalowej obudowie - jak jest ok to bardzo dobrze - bo powinien się zgrywać! Później odkręcamy sobie kolo pasowe, luzujemy napinacz, ściągamy pasek, wkładamy nowy itd. Edytowane przez djluzak dnia 31-10-2008 13:19 Audi A4 B6 1.8T Quattro BEX 220 KM 244000km
Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
djluzak |
Dodany dnia 31-10-2008 13:20 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Gorzalinus napisał/a: wlasnie mam pytanko pasek na gornym znaku jak jest ustawiony to kat wyprzedzenia powinien byc na ktorym stopniu na 0 czy kiedy bo jest przy skrzyni od 0 do 8 jak jest standardowo Zero. Jak nie wiesz czy jest ok przeczytaj mój górny post z wiertlem i na 1000% się nie pomylisz. Audi A4 B6 1.8T Quattro BEX 220 KM 244000km
Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
djluzak |
Dodany dnia 01-11-2008 22:19 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Haziaj napisał/a: Sruba odkreca sie w przeciwna strone do ruchow wskazowek zegarka. Czyli jak kazda inna sruba - wiekszosc, bo z lewym gwintem tez sie znajdzie srube. Pozdro Audi A4 B6 1.8T Quattro BEX 220 KM 244000km
Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
tok123 |
Dodany dnia 18-04-2009 23:02 |
Postów: 14 Data rejestracji: 08.03.2008 15:10 Skąd: - |
Witam
pytania odnośnie rozrzadu 1- czy ta rolka prowadzaca tez można jakoś napiąć paseczek ponieważ tam gdzie napinacz to jest bardzo naciagniety a tu gdzie rolka to bardzo napięty nie jest jak naciskam to pasek z 1 cm da się wcisnąć a obok napinacza to z minimalnie się da nacisnąć najlepiej to bym ze dwa ząbki przessunal ten pasek to by się wszystko wtedy wyruwnało co wy nato Edytowane przez tok123 dnia 18-04-2009 23:03 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 160000km
|
|
|
maestro |
Dodany dnia 18-04-2009 23:05 |
Postów: 42209 Data rejestracji: 20.06.2005 19:34 Skąd: łódzkie Łask |
dwa ząbki przesunął pasek? dobrze sie czujesz?
Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują. Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km |
Redeon |
Dodany dnia 29-06-2009 23:55 |
Postów: 331 Data rejestracji: 05.12.2007 19:39 Skąd: - |
W F3N najtrudniejsza sprawa podczas wymiany rozrzadu to sciagniecie obudowy, trzeba miec raczki jak panienka albo jakies dlugie klucze. Sam pasek to juz bajka, ja sobie naprzod zalozylem pasek wedlug znakow, a pozniej wogole rolke napinajaca. Mysle ze godzina na wszystko to max. Moje auto: Renault Laguna 1 ph2 1.8 16V F4P 760, benzyna
|
|
|
Redeon |
Dodany dnia 30-06-2009 15:06 |
Postów: 331 Data rejestracji: 05.12.2007 19:39 Skąd: - |
nei masz sie czym martwic to tylko tak strasznie wyglada, na kolach walka rozrzadu i walu korbowego masz znaki, na nowym pasku rowinez, napinacz sie trzyma na jednej srubie chyba 18 lub 17, jak zablokowac wal masz opis powyzej, zawsze podczas odkrecania sruby kola pasowego mozesz poprosic kogos o pomoc aby nacisnol na hamulec celem zablokowania i to wszystko Moje auto: Renault Laguna 1 ph2 1.8 16V F4P 760, benzyna
|
|
|
wiruswirus |
Dodany dnia 30-06-2009 15:28 |
Postów: 62 Data rejestracji: 13.02.2009 20:34 Skąd: - |
dzieki za podniesienie na duchu. mam tylko pytanie, jak tam sie dostać prawe koło zdjąć i co jeszcze? no i czy żeby sie dostać do rozrządu trzeba zdejmować pasek rowkowy. ogólnie chciałbym to zrobić bo bede teraz troche jeździł w trasie, nie chce niespodzianek. a jak mam renie 3 lata tak tam nie zaglądałem ogólnie jakie mogą byc obiawy zuzytego paska? czy są jakieś? wiem ze jak pasek strzeli to pozamiatane. ja boję sie w sumie tylko ze zaczne rozbierać, wymontuje i nie zamontuje bo coś tam sie stanie. a w sumie koło pasowe w jakim celu nalezy? w sumie wiem że ten napinacz sie wykręca, nie za bardzo wiem jak to wygląda, bo jeszcze sie tym nie bawiłem. gdzieś koło bagnetu jest zaslepiająca śruba gdzie sie wkłada ten bolec 8? co sie blokuje wał czy coś hehe już widze ten cyrk jak sie zabiore sterta narzędzi i łacina no i strona pod ręką gdzieś
wiruswirus
Moje auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 150000km
|
|
|
herubini89 |
Dodany dnia 30-06-2009 17:08 |
Postów: 380 Data rejestracji: 01.05.2009 17:06 Skąd: małopolskie Oświęcim |
Chłopie,ja bym Ci szczerze radził wziąść sobie kogoś do pomocy jak juz chcesz sam robić.To nic trudnego,ale jak masz pojęcie.A pasek nie daje oznak zużycia(pomijam wizualne-lekkie napękniecia pow.),bo to nie łańcuszek Choć jak jest tandetny,może się lekko naciągnąć w obwodzie i powodowac nie fajną pracę silnika,ale to tylko przez parę chwil i bum I zaglądaj częsciej pod tą maskę,bo Ci się pajęczyny porobią
Moje: Renault 19 TXE Phase I '90 5d F2N P722 95KM/139Nm 495 Speedline 16S PhI 15'' i skóra; "ukochana" wróci na szosę!/Pontiac Trans Am 5.0 TPI LB9 T-Top '88 czarny! (FBody 3gen), ptaszek/Alfa Romeo 166 Ti 2.4 JTD '00/Inne: Renault Laguna V6 Initiale Paris '04/Renault Thalia 1.5 dCi Expression '03/VW Transporter 1.6 D T3 '89
|
|
|
19wilk19 |
Dodany dnia 16-04-2010 23:12 |
Postów: 686 Data rejestracji: 14.10.2009 18:51 Skąd: małopolskie Słomniki |
witam po jakim czasie lub przebiegu należy ponownie wymienić rozrząd Moje auto: Renault 19, Phase II, 1994r., benzyna+LPG, F3N-L740 (1721/73KM), hatchback 5d, 220008km
|
maestro |
Dodany dnia 16-04-2010 23:14 |
Postów: 42209 Data rejestracji: 20.06.2005 19:34 Skąd: łódzkie Łask |
60-80tys lub co 5 lat.
Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują. Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km |
WoZnY |
Dodany dnia 16-04-2010 23:51 |
Postów: 2751 Data rejestracji: 28.06.2005 17:18 Skąd: pomorskie Gdańsk |
Ja osobiście przyjmuję tę dolną granicę 60kkm. Paski są na tyle tanie że wydatek co taki przebieg jest do zaakceptowania. Osobiście 1tyś km temu zmieniałem komplet i za sam napinacz (ruville) dałem 130pln. Poprzednio miałem japoński koyo i dwa paski przeżył.
<<< WoŹnY >>> Gdańsk / STOGI
Moje auto: VW POLO 6N1 / Laguna II 1.8 16V / AUDI 80 B4 2.0, benzyna+LPG, 275000km
|
renault19.pl | |
|
|
Przejdź do forum: |